Starlight Magazine #01 + Ris&Ros

Starlight Magazine er et gratis, dansk online magasin hvis hovedfokus er lolita.

Starlight Magazine #01 + Ris&Ros

Indlægaf Sa-chan » 18. feb 2011, 18:04

Hej allesammen :)
Her er første udgave af Starlight Magazinet. Det kan læses: her
Kærlig hilsen redaktionen
Billede

Alle kommentarer til bladet modtages her :)
Brugeravatar
Sa-chan

Re: Starlight Magazine 01 - Ris&Ros

Indlægaf MLFA » 18. feb 2011, 18:27

Sødt blad!
- Men layoutet er godt nok hvid/sort og trist!

Det er utrolig sørgeligt!

Personligt synes jeg I skulle have valgt en anden skrifttype, og gerne den samme hele vejen igennem bladet. Det andet er forvirrende og irriterende at læse på :)
Brugeravatar
MLFA

Geografisk sted: Aalborg

Indlægaf Zarsu » 19. feb 2011, 11:32

Et magasin kræver meget tid at lave, specielt hvis det skal virke gennemført og velovervejet - af en første udgivelse er dette okay, men det virker altså utroligt halvfærdigt, forhastet og lidt sjusket :(
Jeg ville hellere at bladets udgivelse blev udsat en uges tid end at se det udkomme til tiden, hvis det ikke var færdigt.
Kvalitet frem for kvantitet.

Font:
- Som det allerede er blevet nævnt et par gange er det altså meget vigtigt at man holder sig til nogle få fonte. At bruge for mange forskellige virker rodet og er irriterende at læse, som det allerede er blevet nævnt. Desuden skal man tænke over hvilke fonte man vælger, da nogle fonte egner sig bedre på computeren end andre. Man kan sagtens brugte snørklede fonte til overskiften - men ikke til brødteksten!
- Dertil skal I virkelig overveje hvordan teksten sættes op på siderne. Især til de forskellige interviews virker teksten meget tilfældigt placeret, hvilket bare gør det endnu mere rodet at se på.

Baggrunde:
- For at være helt ærlig skulle jeg faktisk tvinge mig selv til at læse bladet. Både på grund af alle de forvirrende fonte, men også fordi det er så kedelig at se på. En hvid baggrund på hver eneste side er altså bare en dræber. Det får bladet til at virke utroligt kedeligt og ufærdigt.
- Kig lidt i de japanske og engelske udgaver af Gothic & Lolita Bible og kopier deres idéer til hvad man kan gøre med baggrunde. De kan oftes laves på 2 minutter i photoshop, og så bare sættes ind i designet.
- En baggrund skal selvfølgelig ikke være dominerende eller fjerne fokus, men det gør altså meget at baggrunden ikke bare er hvid.
- Fx ved mit originale forslag til 3-i-1 serien kan man se hvad det gør ved en side at smække en simpel baggrund på :) Den ternede baggrund er lavet ud fra denne Tartan generator. Bare google "background generator", så kan I finde mange af den slags sider, som kan generere alle mulige forskellige baggrundsmønstre :)

Korrekturlæsning:
- Det er en god idé at have mindst 2 korrekturlæsere, som læser bladet igennem på skift og finder fejl. Allerede i Lederen fandt jeg nogle småfejl, hvilket er en ting man meget let kan undgå. Korrekturlæsning er ofte en af de mest kedelig processor, men det er en god ting at få gjort ordentligt, da det også får bladet til at virke mere seriøst :)

Noget helt andet er at jeg kan se beskrivelserne til trin 2 og trin 4 er blevet glemt til min headbow tutorial ;)

Men mit råd er - træk denne udgivelse tilbage, brug ekstra tid på at færdiggøre bladet og udgiv det så igen når det er 100 % færdigt :) Det vil se bedre ud, det vil skaffe flere læsere og det vil give et bedre ry.
Hvis dette ikke kan nås fordi der er så kort tid til at næste blad skal udgives synes jeg I skal overveje at droppe en månedlig udgivelse, og i stedet udgive bladet hver anden måned.

Jeg vil hellere læse et fuldkommen færdigt blad hver anden måned end et halvfærdigt blad hver måned.
Brugeravatar
Zarsu
Site Admin

Geografisk sted: Aalborg, Danmark

Indlægaf LooneyLolita » 19. feb 2011, 16:14

En grafiker/layout designers mareridt er helt klart at se flere forskellige tekst typer i et produkt. Det gør det meget sjusket og gør folk ikke gider og læse det.
Og det bedst at bruge en tekst type der er let for øjne.

Lidt mere fun og farver vil helt klart hjælpe meget. :D
Brugeravatar
LooneyLolita

Geografisk sted: Malmø

Indlægaf Sa-chan » 19. feb 2011, 17:03

Det med layoutet er blevet noteret og der er blevet uploadet en forhåbeligt lidt bedre udgave :) Vi har allerede diskuteret i redaktionen hvordan det kan gøres bedre næste gang.
Jeg håber der er nogen af jer der får læst indholdet ;P
Brugeravatar
Sa-chan

Indlægaf Anna Vesper » 20. feb 2011, 01:26

Siden i har brugt tid til at lave bladet, synes jeg også at i fortjener at der bliver brugt tid til at give jer noget feedback.
Generelt synes jeg at det var okay at læse. Det mindede meget om Danish Lolita Bible (hårsløjfe tutorial?), men der er selvfølgelig grænser for hvad man kan gøre med et blad om en ret snæver tøjstil. Jeg synes at det bedste indslag var "3-i-1", da ApfelAstrid havde gjort sig godt umage med at lave nogle elegante, og ikke mindst forskelligartede koordinationer, og fordi jeg synes det er meget relevant og inspirerende til at udnytte sin garderobe. Sådan et indslag vil jeg gerne se igen :) Når det er sagt, så er det ærgeligt at billederne på de to sider var så grimt klippede. Jeg vil ønske at der generelt var blevet gjort mere ud af layout - også igennem hele bladet. Som sagt af andre er fonte utrolig vigtig, og jeg vil råde jer ikke til at bruge Papyrus igen, da den er ret uprofessionel (og jeg personligt synes at den er ret grim). Der er en masse guides til fonte og design på nettet, og det er utroligt hvilken forskel skriftyper kan påvirke indtryk og læsbarhed. Folk har også nævnt at der skal rettes stavning, men jeg vil også bemærke, at der bliver brugt alt for mange udråbstegn(!) Det får læseren til at "snuble" i teksten, og virker useriøst.
Og siden at det er et dansk lolita blad vil jeg også foretrak at i skrev på dansk - eller i hvert fald besluttede jer for hvilket sprog bladets skal være på... Det virker nemlig også ret uprofessionelt når der står "review" i stedet for "anmeldelse", og "item" i stedet for "ting" - disse to engelske udtryk kan jo uden større problemer oversættes til dansk. Jeg forstår godt at det er ungdommens sprog både på nettet og blandt andre at blande engelsk og dansk, og jeg gør det også selv, men jeg ser det som meget uformelt, og det irriterer mig at læse det i et blad - ligesom chatforkortelser (og hjerter <3)
Om lolita tegningerne spredt rundt i bladet: Jeg ville ønske at der var flere fotografier af rigtige lolitaer, men det kan selvfølgelig være vanskeligt at opnå, hvis folk ikke sender deres fotografier ind. Dog mener jeg at det ville mere organiseret hvis i samlede tegninger på et sted (f.eks. bagerst i bladet, så man kunne springe dem over hvis man ville), og at flere forskellige tegnere var med, så stilarterne var mere variede.
Mousykins Valentines tøj var fint, men tre sider fra samme shoot og med den samme koordination, er for meget, og virker ubalanceret i forhold til længden og indholdet af de andre artikler.
Jeg kunne godt lide Shakespeare-digtet, men det virkede bare lidt tilfældigt. Et afsnit med digte ville være fint. Man kunne også lave et afsnit hvor danske lolitaer kan indsende deres egne digte, eller deres yndlingsdigte, og måske skrive lidt om hvad digtene vækker hos dem. Det ville jeg gerne læse.
Jeg er også for yderligere anmeldelser af film/bøger/manga/animé/spil/osv. relateret til lolita (eller bare i periferien), men så vil jeg ønske at de var lidt mere analyserende end anmeldelsen i dette numer.
Flere interviews med danske lolitaer vil jeg også gerne se, da det er interessant at høre om andres motivation, inspiration og tanker omkring stilen, og jeg synes det var en rigtig god idé med bloganbefalingerne til sidst. Når det er sagt, kan jeg ikke rigtig se hvor relevant Victoria Suzanne er. De fleste kender hende allerede fra Lolita Charm, hvor man kan læse alt om hende og hendes lyserøde hår i forvejen, og hun er jo ikke involveret i det danske community. Næste gang vil jeg gerne se nogle danske piger på forsiden, og gerne i bedre fotokvalitet. Eller en smuk lolita tegning - jeg er ret vild med de gamle G&LB forsider :3
Den sidste artiken, rapporten fra meetup'et forvirrer mig. Det virker som om der mangler en del tekst? Jeg synes heller ikke et kort oprids af hvad i foretog jer egentlig kan kaldes en "rapport" - lad os læse mere, præsentér pigerne med fotografier af deres pæne tøj, og kommentér hvad det var i foretog jer, i stedet for blot at nævne det. Måske med en kort anmeldelse af udstillingen eller spisestedet? Eller skete der/så i noget sjovt og uventet? Var der nogle nye med? Osv. Et andet tip er at have en slutside/bagside (f.eks. en tegning indrammet i et pænt mønster, blot et pænt mønster, en liste over bidragere osv.) for ellers så slutter bladet ret abrupt.
Jeg tror det vigtigste bliver at tilbyde noget, som man ikke allerede har læst eller diskuteret her på denne side, eller emner som tusind gange har været taget op før i blogs. Jeres overskrift på forsiden med "Global Lolita - Lokal Lolita" var f.eks. ret interessant. Hvad med en artikel der diskuterer forskellene og fordelene ved et lokalt lolita community og et globalt? Og hvad der er vigtigst? Det gør ikke noget at skribenterne udviser en holdning, og går dybere, for hvis man er uenig kan man jo altid skrive sit eget svar i en artikel, og ta-daa, så er der mere materiale til bladet :)
Jeg håber at i kan bruge denne respons, og ikke tager kritikken for hårdt, for jeg vil gerne se dette projekt lykkes og bestå :)
Annania, Queen of the Wicked Fairytales.
Brugeravatar
Anna Vesper

Geografisk sted: Gallifrey

Indlægaf Dionza » 20. feb 2011, 10:40

Nu har jeg lige skimtet de andre indlæg igennem, og jeg har umiddelbart ikke noget kritik at tilføje som ikke allerede er blevet sagt, så vil nøjes med ros:
Astrids 3-i-en indlæg var super nice, bestemt noget der godt måtte komme mere af! Det kunne evt. være en fast ting i bladet i hver udgave? Hvor man tager et styk lolita-piece og coordinerer den på 3 forskellige måder. Til gengæld kunne det også være nice, hvis coordinationer var 3 forskellige bestemte stilarter, fx: casuel, gothic og classic i helt firkantet form.
Udover det synes jeg også det er super fint med alle tegningerne :) og meget fin tutorial. Og rigtig nice photoshoot med Dorte! Synes også brevkassen var meget sød, manglede måske bare spørgsmål xD
http://www.dionza.blogspot.com cons, cosplays, events, fashion, kreativitet, loli, makeup, shopping, tøj, hverdag,
Brugeravatar
Dionza

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf Stelala » 21. feb 2011, 20:41

Nu er alt ris vist blevet givet.. Jeg ville bare sige at jeg godt kan lide den side I har fundet til at udgive bladet på :) det var smart. Glæder mig til at se nogle forbedringer og flere blade fremover :)
I has blog. Blog is liek.. shopping, reviews, my lief..
Brugeravatar
Stelala

Indlægaf evil_diva » 21. feb 2011, 20:57

Jeg kunne rigtig godt tænke mig og se ugens (månedens?) cord, alt efter hvor tit i udgiver bladet :D
Syntes ikke det bør være noget der kommer fra folk selv, fordi polyvore kan lave en ret sød effekt af klippe klistre, som en påklædningsdukke :D
Så kan man altid bare sende den til en der kan en ting, eller 30 med potoshop for at lave en bg :)

Eksempel
Billede

Lavet ved at finde ting på I.W hjemmeside, og så ellers photoshop til at klippe klistre med. Ved godt det ikke er alle der har det (det er dyrt) men jeg vil gerne melde mig som grafiker til cords og sådan. Så kan folk bare sende det de gerne vil have klippet sammen :D
Brugeravatar
evil_diva

Geografisk sted: Aalborg SØ

Tilbage til Starlight Magazine