Spørgsmål til tegnere

Post dine tegninger

Spørgsmål til tegnere

Indlægaf Kinako » 21. feb 2011, 12:44

Jeg har i denne uge OSO, hvor jeg skriver om tegnestilen manga og har nogle spørgsmål, som jeg håber på, nogen af jer vil svare på.
Svarene vil blive sat ind i min opgave, og I kan blive anonyme, hvis I ønsker det :3

Hvis jeg har sat emnet et forkert sted, må det gerne flyttes. Det gav nemlig mest mening for mig at sætte det herind :)

1. Hvor længe har du/I tegnet manga?

2. Hvornår startede du/I med det?

3. Hvordan startede du/I med at tegne manga?

4. Hvorfor lige præcist manga?

5. Finder du/I noget specielt ved manga? Hvis ja - Hvorfor?

6. Har du/I tænkt jer et arbejde, hvor du/I tegner manga? Hvis ja - Hvilket slags arbejde?

Jeg håber nogen af jer vil svarer på det, inden på fredag, da det er der, opgaven skal afleveres :3
Mange tak på forhånd ^^
Brugeravatar
Kinako

Geografisk sted: Jylland

Re: Spørgsmål til tegnere

Indlægaf evil_diva » 21. feb 2011, 12:55

1) 18 år ca. var 6 da mine tegninger virkelig begyndte at ligne noget, og der hvor interessen virkelig tog til ;D
Det komme faktisk gennem min mormor, og selvom hun ikke tegnede særlig godt, haha aligevel tegnede. Min mor og min moster ville også tit tegne med mig og syntes det var magisk hvad man kunne skabe på et papir, bare med nogle farvekridt eller en blyant :D
Så kan takke min dejlige Mormor for jeg tegner :')

2) som nævnt før, som 6 årig ca.

3) Kom desværre med Dragon Ball (skamme sig). Men som jeg søgte mere og mere ind i manga universet, indså jeg pludselig hvor smuk en tegnestil det i nogle tilfælde kunne være. Jeg blev virkelig grebet at manga'er som sailer moon, candy candy og Candy Bell som alle havde smukke piger i govedrollen. Jeg husker det var øjne. Øjne var det der gjorde jeg virkelig faldte for at tegne manga. Det er som om at der gælder nogle andre "love" indenfor manga universet, frem for f.eks den traditionelle cartoon stil.

4) Tegner ikke LIGE præcis manga, men mere furry art og cartoonish. Men tegner dog manga-agtigt som en mere... "hverdags" måde at tegne på.
Men manga er som sagt det jeg tegner mest. Mere seriøse værker for mig er i cartoon stil. Men det at tegne manga for mig er en måde at lave lidt mere "langt ude" karakterer, fordi man altid bruger syge hårfarver, udtryk og tøj. Det er virkelig en måde for mig at stresse af på ved og tegne manga, og jeg syntes det er super skønt bare at tegne manga for sjov. Bruger tit chibi stile når jeg tegner for sjov comics. Det er helt magisk at tegne manga, fordi du virkelig kan tillade dig og ligge meget fokus på en figurs ansigtsudtryk, da meget af det sidder i øjne :)

5) nøøøøøøh ikke som sådan. Kan godt lide hvad man kan opnå gennem den stil. Kan virkelig bruge tid på at tegne øjne og hår :)
Der er noget specielt ved og tegne i den stil, du har en helt anden type frihed.

6) ærligt talt nej. min ultimative drøm er stadig at arbejde for Disney som animator, selvom der stort set ikke er noget håndtegnet mere. Udover når man stadig er igang med storyboards, udvikling af baggrunde og karakterer. Men igen dette er som cartoonish tegner og ikke manga tegner ;)
Men som teenager ville jeg i en periode rigtig gerne lave anime med en god veninde :)
Senest rettet af evil_diva 21. feb 2011, 13:10, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
evil_diva

Geografisk sted: Aalborg SØ

Indlægaf XxMyxWouldxX » 21. feb 2011, 13:02

Har nok tegnet manga omkring 2½ år nu, og øver mig stadig
fordi syntes nogen ting skal finpusses xD Tror altid
man kan komme til at tegne bedre ! ^-^

Mener jeg startede i sommeren 2009 :) Da jeg var
på ferie sammen med en veninde og min familie:)

Tilbage i 2009 havde jeg lige opdaget manga/Anime verdenen.
Og jeg syntes virkelig at der var så mange forskellige FLOTTE
tegne stile :) SÅ jeg tænkte, hvorfor ikke prøve? Og jeg var meget overrasket
over hvor godt jeg egentlig tegnede selvom det var min allerførste gang XD
For der lykkes mig at tegne Kotoko fra Chobits helt perfekt :3 Så jeg
forsatte, og i dag syntes jeg, jeg tegner rimelig godt, men vil stadig godt
kunne tegne pænere ! :)

Som sagt syntes jeg der var mange flotte tegne stile, så måtte bare
prøve og se om jeg kunne finde ud af det ! :D Og det gik jo rimelig fint,
så forsatte:) Jeg nyder virkelig at tegne manga, Det får en til at slappe
af. (os bare at tegne generelt ! :D)

Ja det gør man vel egentlig! :) Jeg syntes at der er så mange forskellige
tegnestile man kan gøre brug af, og hver kunstner har vær sin unikke
tegnestil. Jeg har min egen medns andre har deres:) Man vil selvfølgelig
gerne kunne efterligne sin yndling tegner, meeeen man vil alle dage give
sit eget personligt præ på den :)

6. Har du/I tænkt jer et arbejde, hvor du/I tegner manga? Hvis ja - Hvilket slags arbejde?
Øhm har faktisk overvejet det lidt ^^ Mig og en veninde har selv opfundet en historie som vi
vildt gerne vil have tegnet :) Så vi planlægger lidt at øve os på at tegne karakterene
og derefter vil vi prøve at tegne den:) men nu må vi se hvordan det kommer
til at gå :3
Youtube ! XxMyxWouldxX
Formspring !: XxMyxWouldxX
Deviantart !: XxMyxWouldxX
Facebook !: Katrine 'Chii' Moshave.
Billede
Brugeravatar
XxMyxWouldxX

Indlægaf pawky » 21. feb 2011, 15:36

Uuuuh, det er efterhånden et stykke tid siden jeg startede... De tidligste tegninger jeg lige kan finde pt. er fra 2004 - så det er godt og vel 7 år med i år.

i 2004 - da jeg var 11.

Som sagt var jeg 11, gik i folkeskole som alle andre. Jeg gik i klasse med en som var meget glad for at tegne, og som havde en storesøster som lige havde opdaget manga stilen. Hun sad i skolen og tegnede og nysgerrig som jeg var, spurgte jeg hvad det var for noget finurligt noget. Hun forklarede mig det, fortalte om manga og så gik den ellers derfra. Jeg synes bare det så super ud, og jeg havde selv i lang tid været glad for at tegne, så jeg undersøgte selv sagen videre. Jeg mener det var i samme år jeg fik bogen Lær at tegne Manga (den blå, med den knap så kønne dreng udenpå, remember it anyone?), og den var bare super facinerende! Jeg var helt betaget af den måde figurene så anderledes og seje ud, og det blev hurtigt min hobby at prøve den stil.

Ærlig talt så ved jeg det faktisk ikke... Jeg tror bare at den anderledes måde figurene så ud på (stort hår, anderledes hårfarver, markante store øjne etc) tiltrak mig - hvilket det egentlig stadig gør.

Personligt synes jeg stilen har udviklet sig så meget siden jeg startede, at det er svært at påpege noget helt konkret. Dengang var det meget det vilde hår og de store øjne der fangede mig, nu er det nok mest det, hvad skal man kalde det, atypiske, urealistiske look - det kantede ansigt, de ikke helt lukkede øjne. Det er ikke noget du ser så tit hos tegnere, hvilket gør at jeg finder det specielt og tiltrækkende.

Jeg har overvejet muligheden illustator, men decideret kun med manga, det tror jeg ikke.
Men jeg tror ikke det bliver til noget, min store drøm er at blive millitær fotograf ^^
pawky

Geografisk sted: Århus.

Indlægaf walddorf » 21. feb 2011, 16:45

uhm.. har tegnet manga siden 2001, eller derved .. så det en del år siden... ca 9/10 år..

jeg startede med at tegne det da jeg var 9/10 år.. tror jeg .. kan i hvert fald ikke finde tegninger der er ældre end det..

tror jeg begyndte at tegne manga efter jeg havde siddet og gloet anime på tysk tv, hvor det så fangede min interesse og så var det bare generelt sjovt at tegne i stedet for "alm" tegninger.

Som sagt i punkt 3. det var sjovt at tegne og så følte jeg, at jeg bedre kunne udfolde mig via manga-stilen.

ja... på den ene side syntes jeg det er ekstremt nørdet på et eller andet punkt at tegne manga (kan ikke forklare det yderligere), og så synes jeg bare det er meget sjovere at tegne manga i stedet for så meget andet..

uhm.. engang havde jeg en drøm om at blive tegner og har faktisk også skrevet en manga der er på 69 sider so far (er dog aldrig blevet færdig med den), men nu er jeg like blevet "voksen", og har det helt fint med at jeg ikke er god nok til at blive prof... så nu er det bare en hobby :D
Brugeravatar
walddorf

Geografisk sted: Falster

Indlægaf Trieu » 22. feb 2011, 13:49

Har ikke tegnet særligt meget i flere år nu, så jeg vil siger omkring 5-6 år aktivt

I gymnasiet, kort efter jeg først fladt over ranma 1/2 i bibliotket, og derefter begyndte at læse webcomic, da jeg havde læst alt det som biblioteket havde.

lånte en how to draw manga bog, og dernæst sætte mig ned og bogstavligtalt tegnede det samme om og om igen. havde et styk papir med over 20 front view ansigter. satte en time af om dagen til bare at fokuesr på en ting som jeg konstant ville øve.

Aner ikke hvorfor det lige præcis er manga, og ikke andre tegnestil som fik mig til at starte. Det kan måske være at manga var det som virkelig hev mig tilbage til seriøst at læse tegneserie igen og stilen virke mindre afskrækkende at forsøg sig med, da der ikke er farve, og umiddelbart ikke ser ud som om at det kræver lige så præcise linie som Marvels og DCs' streg.

Tegnestil mæssig, så kan jeg godt lide letheden i stregen og meget ekspressiv tegneseriesprog. også den måde en person kan gå fra semi realistisk proportioner til defomeret figur for at fortæller en historier bedst muligt og dernæst tilbage til realists proportioner inde for 2 sider.
Historiemæssig, så er det et rent overflodsland af fortællinger. Der er historier om storset alt, og som dække storset alle tema'er.

uhm..indirekt? jeg arbejde som redaktør lige nu, så det er ikke så meget tegne arbejd, som det er at give feedback og sørge for at andres historie kan blive bedst muligt.

Er der mulighed for at man kan få lov til at læse opgaven, når du er færdig med den?
Trieu

Indlægaf Kinako » 7. maj 2011, 21:53

Trieu: Jeg må desværre skuffe dig med det desværre :(. Jeg mistede nemlig min opgave for noget tid siden, da min ene pc skulle til reperation og alle filerne på den blev slettet. Jeg har dog afleveret opgaven og fået karakter for den for noget tid siden. Jeg valgte nogle af af jeres svar og fjernede det overflødige spørgsmål, som jo bare var en gentagelse.
Brugeravatar
Kinako

Geografisk sted: Jylland

Tilbage til Tegninger