Sushi-produkter fra føtex, inkl. opskrift

Post anmeldelser af tøj fra fx mærker, Ebay sælgere, privatpersoner osv.

Indlægaf Hime Helene » 30. apr 2008, 20:20

Her i dag bestemte jeg mig for at jeg ville lave sushi (maki-ruller)
det blev godt nok ikke med frisk fisk, men med rejer
jeg var i føtex, og købte forskellige produkter:
Princip! sushi-ris (500g): 10kr.
Blue dragoon Nori-ark (tang, 10 ark): 35-40kr. ca
frosne rejer (400g): 50kr.
Risvineddike: 30kr. ca.
bønnespirer: 20kr. ca.
blue dragoon Wasabi paste: 20kr. ca.
Bambus måtte: 20kr. ca.
Salt, sukker
det blev dyrt, men der var meget tilbage, til en anden omgang sushi :)

Opskrift 24stk.
250g sushi-ris
5 dl. vand
2 spsk risvineddike
1 tsk salt
1 spsk sukker
4 ark nori
50-75g optøede rejer
100g bønnespirer
Wasabi paste

Fremgangsmåde:
1. hæld vand og ris i en gryde med låg. Når risen så koger, skruer du ned på medium-varme, og lader den simre i 5-10 min. tag derefter gryden af varmen og placér et viskestykke mellem gryde og låg, så viskestykket kan opsamle vanddampen. lad gryden stå i 10 min. og køle lidt af.
2. I mens risen damper af, smelt risvineddike, salt og sukker i en gryde. -smelte, ment sådan at man ikke skal kunne se salt og sukker i eddiken længere.
3. Hæld efter de 10min., risen over i en skål, og vænd eddikeblandingen i risen. vænd risen til den er lun.
4. Læg et ark nori med den glatte side op ad, og med den korte side mod dig selv, på bambusmåtten.
5. fordel en fjerde-del af risen på nori-arket, men med 4 cm. frit i den ende af arket der er længst væk fra dig selv.
6. put fyldet på en række, i den ende hen mod dig, og begynd at rulle sushi'en ved hjælp af bambusmåtten.
7. når du kommer til det frie stykke, put da noget wasabi paste på den stribe der er fri for ris, og rul resten af stykket.
8. lad rullen hvile i 10 min., inden du skærer den ud i 3 cm. brede stykker (det vil sige 6 stykker sushi pr. ark/rulle).
server evt. med resten af bønnespirerne.

Billeder:
Billede
der kan man se hvordan risen og fyldet skal lægges på nori-arket.
Billede
sushi'en rulles
Billede
Sushi skæres ud
Billede
det anrettes x)
(på billedet ses også ruller med røget laks, som jeg syntes smagte fint i. fundet i fryseren :P)
Billede
færdige resultat
(med tre risboller lavet af ca. 125g. sushi ris, resten af rejerne fra posen, laks, tilbehør - service fra tiger)

Min Bedømmelse
Jeg kan bestemt anbefale alle de produkter jeg har anvendt. dog kan jeg desværre ikke huske navnet på rejerne. jeg syntes at det smagte rigtig godt, og det var billigt lavet, i forhold til det sushi man køber færdiglavet fra fryse-diske, siden der var en del til overs. Meget af det kan også holde sig i lang tid :)

kommentér gerne :) Andre der har prøvet at lave sushi, nogle produkter de kan anbefale?
evt. blue dragoon sushi-ris, som jeg ikke har prøvet, der dog er lidt dyrere? nogle der har prøvet at købe sushi færdigkøbt i supermarkeder?
Senest rettet af Hime Helene 4. maj 2008, 12:24, rettet i alt 1 gang.
http://www.himehelene.blogspot.com/
Brugeravatar
Hime Helene

Geografisk sted: Esbjerg

Indlægaf LooneyLolita » 4. maj 2008, 10:29

Nyaaa hyggeligt at du gør det her : D <3
Brugeravatar
LooneyLolita

Geografisk sted: Malmø

Indlægaf piratkaptajn » 4. maj 2008, 11:22

: D jeg forstod ikke rigtigt det der med at smelte vineddike, salt og sukker delen DX

men det er klart noget jeg vil have prøvet af en dag! og så er det super med en dansk guide ;) !

- bønnetingene, hvornår skal de stoppes i? Ö
Make some free love instead of expensive war
Brugeravatar
piratkaptajn

Geografisk sted: Danmark - østjylland

Indlægaf Hime Helene » 4. maj 2008, 11:27

PiratKaptajn>> sammen med det andet fyld, hvis du gerne vil have dem i vel og mærket :)
fordi når du så ruller sushien, ligger fyldet sig lige så fint inde i midten :)

jeg opdaterer lige med nummereret orden, så det gør det lidt nemmere at forstå :)
Senest rettet af Hime Helene 4. maj 2008, 12:24, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Hime Helene

Indlægaf feli » 4. maj 2008, 13:14

Hehe hvor sjovt, her i sidste uge lavede jeg også onigiri og flere ting ^^~
Det er rigtigt sjovt, de fleste af tingene kan også fås i Kvickly, de har som regl en lille afdeling for japanske madvarer så som nori, sushiris og nogle gange soba nudler.

Obs, skal lige siges at i kvickly koster fx sushiris ca 39 kr hvor jeg kan se at du skrev at det koster 10 kr i føtex XD
Senest rettet af feli 4. maj 2008, 13:15, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
feli

Geografisk sted: Slagelse

Indlægaf Hime Helene » 4. maj 2008, 18:39

Feli>>> ja det gør de, men det kan være at det er et bedre mærke og/eller der er mere i :)
Brugeravatar
Hime Helene

Indlægaf piratkaptajn » 5. maj 2008, 11:02

ah tak for nummer ordningen : D !

åh det lyder super at man kan købe det alle steder XD det er da noget jeg straks vil prøve!

kan poste mit resultat her hvis du vil Himehelene? ^^
Make some free love instead of expensive war
Brugeravatar
piratkaptajn

Geografisk sted: Danmark - østjylland

Indlægaf Lovelylegs » 5. maj 2008, 11:50

Jeg har lavet sushi en del gange dog ved jeg ikek hvad de ting hedder jeg har brugt da jeg altid har købt sådan nogle start pakker. Og så bruger jeg frisk fisk.
Jeg syns det er rigtig flot lavet især hvis det er første gang ( ved ikek om det er men det lød sådan for mig. ikke på en dårlig måde )
Jeg har smagt det man kan købe i supermarkeder og det er bare ikke god sushi. første gang jeg smagte det kunne jeg ikke lide det fordi det var sådan noget sushi men efter at havde smagt det frisk lavet elsker jeg det.
Så hvis jeg må sige noget så skal man lave den selv eller finde sushi rasturanger eller hvad man nu skal kalde dem. supermarket sushi er dyr og efter min mening dårlig.
Brugeravatar
Lovelylegs

Geografisk sted: Århus

Indlægaf Gabrielle » 5. maj 2008, 12:11

Rigtig fedt, at du laver det! Det ser rigtig lækkert ud, selvom det måske savner lidt farverige grøntsager i det, eller noget :3 Gulerod, agurk og stegt laks smager rigtig godt sammen, hvis du har lyst til at prøve. Men du er rigtig dygtig til det ^^
Jeg vil dog sige til dem, der bor i (Eller i nærheden af) Århus, så tag i "Den kinesiske butik", der har stortset alt, du kan tænke til til sushi. Fisk, Nori, wasabi, pocky, sushi ris, nudler i flere afarter, mango juice, alt. Og så er det -meget- billigere, importeret direkte fra Kina. Håber ikke, det gør noget, at jeg deler det her.
LAUGH
as much as you breathe
LOVE
as much as you live
Brugeravatar
Gabrielle

Geografisk sted: Århus

Indlægaf angel » 5. maj 2008, 14:55

Det ser rigtig flot ud af et første forsøg at være ^^ Og flot du har gidet lave en så grundig anmeldelse ^^

Lige et tip fra en, der har lavet sushi og onigiri en del gange... Grødris er lige så gode at bruge som sushiris, men koster en brøkdel af prisen (et råd jeg fik af en japansk kvinde, der bor her i DK). Man kan evt osse bruge halv grødris og halv basmati eller jasmin ris, det giver risene lidt smag, men man kan stadig få massen til at hænge sammen.

PK>> Det at 'smelte det' er at hælde alle 3 ingredienser i en gryde og røre rundt, indtil salt og sukker er opløst ^^; Meget enkelt. Men det kan godt lugte en del. ^^

Og hvis folk bor i Odense, er der en butik der hedder Asian Marked skråt over for Bangegård Centeret, der har alt til sushi, bare billigere end hos de fleste supermarkeder ^^;
Brugeravatar
angel

Geografisk sted: Odense

Næste

Tilbage til Anmeldelser