Definationen af ita-lolita i Japan

Post generelle ting om GL

Definationen af ita-lolita i Japan

Indlægaf Zarsu » 30. jun 2012, 18:56

Vi har nok alle hørt om termen "ita lolita" - en lolita, der gør ondt at se på; altså en lolita der, i følge andre, ikke har forstået essensens at lolita og laver en "fejl koordination".

Mange nye lolitas i det vestlige samfund synes at lolita er en besværlig stil på grund af alle de retningslinjer, der findes. Kjolerne må ikke være for korte, du skal have petticoat på, du skal gøre noget ud af dit udseende osv.

Men vores "regler" er ingenting i forhold til hvordan de tænker i Japan! Her den anden dag faldt jeg over denne artikel, der omhandler japanske lolitas syn på hvad der definerer en ita-lolita. Det er selvfølgelig ikke alle japanske lolitas, der tænker sådan - husk på dét!

Her er de ting, der - i følge den japanske post - gør dit til en ita-lolita:

Hår, makeup og kropsfigur:
• At være overvægtig
• Grimt udseende
• Ingen makeup (for alle, der går i highschool eller ældre)
• Gyaru makeup / gyaru lolita
• Hvis du ikke plukker/farver øjenbryn
• Rodet hårstil
• Hvis dit hår bare er sat op i en hestehale/overhovedet ikke er sat
• Hvis du har en cosplay paryk på i stedet for en ordenlig paryk

Ting, der slet ikke er lolita-egnet:
• Skole sko (for dem, der går i highschool)
• Normale sneakers
• Højhælede sko
• Sko med spidse snuder
• Briller

Koordination:
• Ikke at have en skjorte under din kjole eller bolero udenover
• Ikke at have petticoat og bloomers på
• Du skal have jakke på, om vinteren
• Ikke at have strømper/strømpebukser på
• At vise for meget hud
• En mismatchende koordination
• Hvis du kopierer en koordination fra en plakat eller magasin 100 %
• Ikke at have hår-tilbehør på hovedet
• Hvis dit tøj er meget rynket eller plettet
• Hvis dit tøj er ødelagt eller beskidt

Cosplay lolita:
• BodyLine
• Hvis du har samme stil som en anime/tegnefilms karakter
• Hvis du har maid kjole på
(Grunden til at BodyLine er no-go skyldes, at BodyLine i starten kun solgte kostumer og sexet lingeri - hvilket det japanske folk stadig tænker, når de hører om BodyLine)

Mærker og håndsyet:
• Billige mærker (for dem, der går i highschool)
• Dårligt hjemmesyet lolita - med en forfærdelig mode-sans

Opførsel:
• At sidde direkte på gulvet
• At gå som en mand
• At grine med en høj stemme
• At sætte "-sama" bag på mærke navne, fx "Baby-sama"
• At snakke som en baby
• At vise for meget "otaku"-ånd eller tale for meget om anime
• At tale for meget om "lolita teori"
• At lade som om du ikke er mentalt stabil, eller lever i en fantasiverden
• At tale dårligt om andre lolitas

Nogle af tingene synes jeg er meget fair - beskidt tøj til lolita er ikke særligt pænt og man skal da tænke over hvordan man koordinerer sit tøj, rent farvemæssigt.

Men nogle af reglerne er godt nok også ekstreme; især de første to! Men også bare det, at man ikke må have briller, højhælede sko eller BodyLine på :O

Hvad synes I? Er vestens regler lige så slemme som de japanske?
Brugeravatar
Zarsu
Site Admin

Geografisk sted: Aalborg, Danmark

Re: Definationen af ita-lolita i Japan

Indlægaf Keiichi » 30. jun 2012, 19:42

O_O
Hold da helt op nogle regler..
Men jeg kunne godt tænke mig at høre hvilke regler vi så har her i vesten i forhold til Lolita? Føler mig stadig som en komplet nybegynder, så er ikke klar over hvilke regler der følger med bl.a. den danske lolita fashion og sådan generelt i den her del af verdenen.

Men vil det sige sådan en pige her ikke vil blive godkendt som Lolita i Japan, på trods af hendes cord er rimlig god?:
http://tokyofashion.com/wp-content/uploads/2012/06/TK-2012-05-26-010-001-Harajuku-600x900.jpg
Brugeravatar
Keiichi

Geografisk sted: Vestjylland <3

Indlægaf evil_diva » 30. jun 2012, 19:42

Jeg syntes de vestlige regler er noget mere tålerente og knap så snæversynet.
Ja der er stadig folk der mener at overvægtige ikke bør være lolita'er, og at bodyline er for tabere.
Men generelt så er vi MEGET åbne her over.
Er godt nok lidt lamslået over de er SÅ strikse.
Visse elementer kan jeg godt forstå: intet beskidt tøj, maid, neko, cosplay lolita (dem man ser i anime/manga'er), ingen make-up ect.
Men den med briller, højhælet, ingen jakke ect er bare for overdrevet!
Brugeravatar
evil_diva

Geografisk sted: Aalborg SØ

Indlægaf Miss Anya » 30. jun 2012, 20:36

Haha det er også noget jeg tit har undret mig over, så det er jo meget sjovt at læse : ) Til det blog indlæg det her er skrevet er der også mange andre (japanske) lolitaer der har skrevet hvad de mener er ita. Der bliver sagt lidt forskelligt, men det ser ud som om de generelt er enige om flere af tingene som fx rodet hår og ingen make up og alt det der.
Men jeg vil gerne lige påpege at der hvor du har skrevet "Du må ikke have jakke på selvom det er vinter og der sneer" Der har pigen oprindeligt skrevet at man er ita hvis man IKKE har frakke på om vinteren : ) Hende der oprindeligt havde oversat det havde skrevet det lidt uklart, så jeg blev først helt forvirret over at det var forkert at have frakke på xD
Der var også et par ting som du (Sascha) ikke tog med som jeg også synes er spøjse:
BEHAVIOR
You should not:
Sit directly on the floor
Walk like a man
Laugh in big voice
Put "Sama" behind the brand name such as "Baby sama"
Speak like baby
Showing too much Otaku spirit  or Anime taste
Talking too much theory about lolita
Pretend self not mentally stable, or living in a imaginary world
Bad mouth other lolita

Hahaha "Talking to much theory about lolita" - Hvad i al verden betyder det? xD

Generelt er jeg nu meget enig i de fleste af de ting, men det er nu fjollet at dømme folk på deres udseende på den måde. Og de fleste kan jo blive flotte hvis de gør noget ud af dem selv ^^ Og jeg går altid i mine loafers (skolesko) til hverdag, så der fejler jeg i hvert fald : p
Men igen, det er jo en enkelt persons personlige holdning (som hun også gør opmærksom på) så man skal jo bare gøre det man selv kan lide og ikke tage det så tungt. Så længe man ser flot ud i sit tøj, det er jo det vigtigste :D
Brugeravatar
Miss Anya

Geografisk sted: Endestationen Farum >.>

Indlægaf EstelleW » 1. jul 2012, 10:18

Haha, jeg er faktisk også enig i mange af de der ting xD Men det er en rent personlig mening. Men selvfølgelig er jeg ikke enig i de første med at man ikke må være lolita hvis man er overvægtig eller "grim"! Og at man ikke må have briller på til lolita er også bare fjollet!
Jeg blev også overrasket over det med at man ikke må snakke for meget om lolita-teori når man er sammen med andre lolitaer.. Hvem sku man ellers snakke om det med?? Men jeg tror det er sådan noget med at diskutere om man må snakke om, om sokker er nødvendige eller ej og den slags mærkværdige ting xD
Brugeravatar
EstelleW

Indlægaf Zarsu » 1. jul 2012, 10:39

Keiichi > Der er en god oversigt over hvad du, som lolita bør eje, hér som lavet af Leechy. Det eneste det vestlige lolita miljø faktisk rigtig har "regler" om er hvordan tøjet skal se ud. Du må ikke vise for meget hud, det skal være vel-koordineret, det må ikke se billigt ud, nederdelen skal have klokkeform osv :)
Men hvis hende pigens tøj er 100 % BodyLine, så vil hun nok være ita-lolita i Japanernes øjne. Husk på at disse regler kun gælder for japanerne, ikke for os hvis vi tager til Japan i lolita (i hvert fald ikke i følge den originale post).

evil_diva > Jeg synes også vi er meget mere åbne :D Kan stadig huske dengang hvor EGL-community beklagede sig når piger havde for meget makeup på til lolita eller højhælede sko - og se nu; stilletter og gyaru makeup er normalt blandt lolis!

Miss Anya > Jeg havde ikke lige tid til at skrive posten færdig i går, så derfor fik jeg ikke alt oversat og der kom et par oversættelses-fejl med i farten - men disse er nu rettet :D

EstelleW > Synes også det er mærkeligt at de japanske lolis ikke må snakke om alt for meget loli sammen.. Hvad laver de så? Sidder og drikker the i fuldkommen stilhed? xD
Brugeravatar
Zarsu
Site Admin

Geografisk sted: Aalborg, Danmark

Indlægaf evig » 3. jul 2012, 11:22

Undrede mig også lidt over den med "højhælede", men mere specifikt står der "ピンヒールのパンプス" hvilket betyder "pin heel pumps", så jeg går ud fra at det er stiletter, sådan rigtige stiletter med sylespidse hæle. Det kan man jo godt forstå.
Brugeravatar
evig

Indlægaf Blackstorm » 12. jul 2012, 15:01

Egentlig synes jeg der er meget logik i disse regler, men de er meget sort hvid. Specielt "personligheds-reglerne", som begrænser lolita'er til en stereotyp som vi alle kender fra manga. Nemlig det super kære, barnagtige, spinkle, nuttedyr som irriterer alle. Bortset fra japanerne.

Der er få punkter som jeg er meget ked af. Hårreglerne er ekstreme. Og at man ikke må være "fed og grim"? Hvem bestemmer hvem der er grimme? Lolita'ernes modemagaziner er japanske og det gør det svært for det vestlige community. Japanerne tror desværre nogle gange, at de er de eneste rigtige lolis, da de er både mindre, tyndere og har bedre mulighed for loli-makeup med deres ansigt.

Jeg synes at der er en tendens til, at de nye trends opstår i vesten og at japanerne så tager dem til sig hvis de synes de er ordentlige. Det er nærmest som om deres regler kvæler al form for kreativitet og udfoldelse, hvilket jeg synes er ærgerligt.

Jeg er "fed", bevares, i forhold til japanerne. Jeg er 1.67, vejer 60.9 og har et BMI på 21.9. De få gange jeg har sneget mig ned i loli har jeg set fantastisk ud. Vægten, mærkerne og udseendet gør ikke lolita'en, dette ved enhver fra det vestlige community. Her kræver det nemlig arbejde, at tilpasse lolita-silhouetten til den vestlige krop.

De vestlige regler tillader i det mindste evolution. Det gør de japanske ikke, som er fanget i en trist stereotyp.

Undskyld mit vrede indlæg, men det gør mig så ked af det at se de regler. Jeg ville ønske at japanerne ikke skulle døjes med alt det pres fra deres community og på en mærkelig måde går det jo også ud over os.
Billede
Brugeravatar
Blackstorm

Geografisk sted: Stevns, Sjælland.

Indlægaf Morbid » 12. jul 2012, 17:41

Blackstorm skrev:har bedre mulighed for loli-makeup med deres ansigt.

Må ærligt indrømme, at jeg er uening i dette udsagn. Handler om teknik og en masse øvelse. Bare fordi man har en bestem ansigtform er dette ikke lig med, at man er bedre stillet end andre.

"Grimt udseende" forstår jeg som ikke at være soigneret, så som, at vaske sit hår, sit ansigt eller lugte grimt. Definition af hvad man syntes er en mindre smuk person er mangfoldig, så tror ikke her der er nogen hentydning til ens personlige udseende. Hvad ville du som aktiv lolita ikke syntes om en med-loli der kom spaserende med fedtet hud og tydelige tegn på at håret da ikke var blevet vasket?

Vil nu også sige mht, skoende er jeg ikke helt enig med at høje hæle ikke passer sig til, kommer jo helt an på hvilken slags der i gevet fald er tale om, selv spidse snuder kunne sagtens gå til et vel co-ordineret outfit. Og ingen briller? Tough luck for dem der ikke kan gå med kontaktlinser da...

Men ellers er jeg enig i langt de fleste definitioner på listen.
Morbid

Indlægaf Blackstorm » 12. jul 2012, 23:57

MorbidNeeds skrev:
Blackstorm skrev:har bedre mulighed for loli-makeup med deres ansigt.

Må ærligt indrømme, at jeg er uening i dette udsagn. Handler om teknik og en masse øvelse. Bare fordi man har en bestem ansigtform er dette ikke lig med, at man er bedre stillet end andre.

"Grimt udseende" forstår jeg som ikke at være soigneret, så som, at vaske sit hår, sit ansigt eller lugte grimt. Definition af hvad man syntes er en mindre smuk person er mangfoldig, så tror ikke her der er nogen hentydning til ens personlige udseende. Hvad ville du som aktiv lolita ikke syntes om en med-loli der kom spaserende med fedtet hud og tydelige tegn på at håret da ikke var blevet vasket?

Vil nu også sige mht, skoende er jeg ikke helt enig med at høje hæle ikke passer sig til, kommer jo helt an på hvilken slags der i gevet fald er tale om, selv spidse snuder kunne sagtens gå til et vel co-ordineret outfit. Og ingen briller? Tough luck for dem der ikke kan gå med kontaktlinser da...

Men ellers er jeg enig i langt de fleste definitioner på listen.

Jeg tolkede grim som at man var grim i andres øjne og det andet er jo bare personlig hygiejne, det er klamt lige meget hvor man er ^^
Billede
Brugeravatar
Blackstorm

Geografisk sted: Stevns, Sjælland.

Næste

Tilbage til Generelt