One piece stopper i Danmark

Post om anime og manga

One piece stopper i Danmark

Indlægaf frede » 8. apr 2012, 14:32

Verdens pt. bedst sælgende tegneserie, Eiichiro Odas ‘One Piece’, lukker og slukker i Danmark. Bind 59 bliver det sidste.
jeg vil gerne vide hvor mange der støtter "one piece" og om nogen af jer har ideer til hvordan man kan få one piece og måske også nogen af de andre uafsluttede manga serier tilbage på market, eller ihvertfald at fremhæve one piece og andre manga'er i DK så vi ikke mister al dansk manga. i øjeblikket (så vidt jeg er øjeenteret) er Naruto den eneste stadig kørene manga serie Danmark.

jeg har et par link et til Nr.9.dk som skriver om one piece's ned lukning og manga'ens ned tur i Danmark: one piece lukker: http://nummer9.dk/nyheder/one-piece-lukker-i-danmark/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=one-piece-lukker-i-danmark manga'ens ned tur: http://nummer9.dk/tema/manga-paa-spanden/
og så har jeg et link til min facebook side "red One piece" som i er meget velkommede til at se på: http://www.facebook.com/RedOnePiece

jeg vil meget gerne høre jeres meninger om one piece's og alle de andre uafsluttede manga som fx full metal alchemist og fruits basket.
frede

Re: One piece stopper i Danmark

Indlægaf Manna » 8. apr 2012, 15:40

Jeg syntes det er træls, og skrev i forbindelse med stoppet af FMA til Carlsen. Det svar jeg fik var, at det ikke kunne betale sig, der er simpelthen ikke nok omsætning. Om det skyldes at folk køber på engelsk eller læser på nettet ved jeg ikke. Personligt læser jeg ikke One Piece, men jeg syntes stadig er er træls at de stopper en serie halvvejs igennem, så jeg er nødt til at købe resten på engelsk. Det skaber uorden i mit system xD

Et bud på hvorfor manga ikke fungerer i DK kunne være at unge mennesker er utålmodige, og når historien er tilgængelig på nettet på engelsk, jamen så læser man den der, og har derfor ikke behov for at eje serien. Nogle låner måske manga på bibliotekerne, fordi det er en dyr investering. Personligt bruger jeg nettet til at finde manga jeg finder interessant, og hvis det er interessant nok køber jeg gerne serien på engelsk. Men fordi der er så mange mangaer, kan det være svært at vide hvad man skal satse på. Satser man på en populær serie kan man risikere at folk allerede har den på engelsk, og ikke er interesseret i at få den på dansk. Vælger man en ukendt serie kan man risikere at det lille marked i DK ikke støtter op om serien, og så er det spild af penge.

Se evt. også denne tråd: viewtopic.php?f=23&t=2798
Det føles godt at græde til smuk musik <3
Brugeravatar
Manna

Geografisk sted: Kr. Eskilstrup

Indlægaf evil_diva » 8. apr 2012, 17:41

Jeg tror det er fordi Manga stadig er en underlig ting.
Ja den har været her i noget tid, men det er stadig en underligt ting at børn læser det, plus manga'er også er ved at være rimelig dyre.
Og en ting kan vi godt se i øjne... Danmark er ikke særlig langt fremme når det kommer til anime/manga verden.
Jeg er selv en af dem der læste manga'er i sin tid, men har ikke ville læse One Piece manga'en fordi jeg syntes animen er bedre (misforstå det ikke som i at jeg SLET ikke har læst serien)
Men tror simpelthen det er fordi det er for langsomt, det koster en del (50'er for noget som japanere næsten bare smider væk som en avis) og at det er svært at få nye serier til landet.
Så vidt jeg husker så værner Japan rimelig meget om manga/anime, fordi det er deres pride (næsten).
Det er selvfølgelig trist, men man har kunne se mangaens tilbagefald i de seneste år.
Brugeravatar
evil_diva

Geografisk sted: Aalborg SØ

Indlægaf evig » 10. apr 2012, 04:32

Jeg tror ikke japanerne bare smider deres mangabind væk som en avis. De smider nok de der store samlingshæfter med et nyt kapitel hver uge/måned væk som en avis, men hvis man køber et faktisk BIND af en manga, så beholder man den eller sælger den til Book Off når man er færdig, da den altså alligevel koster omkring 400-500 yen fra ny... Hvis man har lidt tålmodighed kan man så få den til 100-200 yen i Book Off når andre er færdige med den. (;
Men åbenbart er der stadigvæk omsætning af de (også temmelig dyre) mangabind i Japan. Man kan da i hvert fald købe manga over det hele, selvom de ikke er megabillige.

En del af problemet i vestverdenen er nok scanlations, at det er så nemt at læse på nettet og at der ikke bliver gjort så meget for at stoppe det. Man kan jo oftest ikke læse på japansk på nettet, og hvis nogen uploadede den originale serie på japansk, tror jeg nok lige at udgiverne ville blive lidt mere sure end de er nu. Der er jo ikke mange japanere som går ind og læser det på engelsk. Der er nok bare ikke stort nok marked for det i Danmark, fordi folk ikke køber nok bind. Om de kan lide manga eller ej er sådan set ikke relevant, for salgsantallet er det der gør om det kan betale sig at køre videre. Og det kan det åbenbart ikke.
Brugeravatar
evig

Indlægaf evil_diva » 10. apr 2012, 11:23

evig skrev:Jeg tror ikke japanerne bare smider deres mangabind væk som en avis. De smider nok de der store samlingshæfter med et nyt kapitel hver uge/måned væk som en avis, men hvis man køber et faktisk BIND af en manga, så beholder man den eller sælger den til Book Off når man er færdig, da den altså alligevel koster omkring 400-500 yen fra ny.

Det var ment som en figure of speech ;)
Og ikke at de decideret gør det.
Brugeravatar
evil_diva

Geografisk sted: Aalborg SØ

Indlægaf Ginger » 21. jul 2012, 17:46

Det er virkelig tridst, jeg låner bøgerne på bibliotekket, det er der sikkert ikke meget indkomst i. Men at de danske udgivelser stopper fordi der ikke er nok læser kommer der ikke flere af, men jeg kan selvfølgelig godt se at det ikke går hvis der ikke er nok købere. øv.
Brugeravatar
Ginger

Geografisk sted: Randers

Indlægaf Cherrylips » 23. jul 2012, 23:44

Det er sgu trist, hvorfor skal de nu gøre det?? De har stoppet så mange mangaer, jeg håber bare ikke at det bliver naruto næste gang :/
Cherrylips

Indlægaf MLFA » 24. jul 2012, 17:53

Jeg synes ligeså godt, at Danmark kan indse at det var en "dille", og at den er ved at uddø. En Jumbo-bog med Anders And, som er ligeså tyk og endda med farver, koster mindre end en manga.
Brugeravatar
MLFA

Geografisk sted: Aalborg

Tilbage til Anime/Manga