manga/anime kultur i DK(negativ)

Post om anime og manga

manga/anime kultur i DK(negativ)

Indlægaf puf » 16. nov 2009, 12:50

Ved godt jeg måske kommer til at lyde som et røvhul i dette indlæg, mn så må folk vel bare blive sure på mig :P
er der andre der har lagt mærke til kulturen er ekstremt indelukket? det er som om at for at være "sej" skal man bare næstn havde set og læst alt manga og anime i verden og havde alle de cool ting O.o?
syntes det er blevet lidt for materalistisk, hvad er der blevet af det gode gamle tag en manga i hånden og læse den.
tror vi alle stræbr alt for megt efter at blive "japanere" at vi ikke rigtigt indser at danmark er et meget hyggeliger land. De har for det første mange flere naturkatastroffer og meget mere forregning ....ja de har faktisk en grund til at gå med de beskyttende masker alle syntes er så sejexD!
og så syntes jeg også det er så irriterende folk der bruger "KAAAAAAWAAAAIIIIIIIIII!!!!" om næsten alt -.- hvad er der nu galt i at sige "sød?" eller "nuttede?" det er et dejligt ord fyldt med kærlighed. syntes næsten KAAAWAAAIIIII blir lidt for meget og mindre personligt.
en af mine venner kan godt lide manga og anime...han har læst 3 serier og ja så kan man stadig være fan selvom man ik har det japanske weird hår og det tøj som ham fra bandet har og alt dt gag og gøjl man kan få.
kunne man nu ikke bare slappe af og indrømme man faktisk var dansk og elskede at læse den slags tegneserier og havde et fællesskab med hinanden istedet for at prøve at være noget vi alle ved vi ikke er. jo jeg elsker selv den japanske stillart og ja jeg har læst meget manga og set en masse anime. men sammenværet med folk der også har det irritere mig til tider... det bliver for meget "kaaaawaaiii" og "ej har du ik læst den serie???" og "yaaaaoooiiiiii!!!" og " jeg har bare den og den ting og jeg har læst så og så mange mangaer er jeg ikke cool?" ....nej jeg kan godt selv lide yaoi, men jeg ser mere yaoi som gay version af hentai O.o som ja jeg også læser....ikke noget man skal være stolt over at læse , ja man blir mobbet med det, har selv prøvet det. En ny pige fra min skole tog en junjou romantica manga med til slumper party på min efterskole....læste hun i den? neeeeeeej , hun havde den bar med for at vise sig O.o wtf?? tænker jeg bare.... det er jo dybt latterligt.

Bare mine tanker om hvad der pisser mig af om kulturen xD folk må gerne siger hvad der pisser dem af omkring kulkturen? om i giver mig ret ? eller syntes jeg er dybt latterlig og intet forstår?
puf

Re: manga/anime kultur i DK(negativ)

Indlægaf LooneyLolita » 16. nov 2009, 13:02

Skal rette på at japanere ikke bruger masker for forregning. De bruger dem så de ikk smitter andre når de syge. Der er mange mennesker i japan, så de passer meget på sådan noget.

Jeg er selv pisse træt af "Kawaiiiiiiiiiii!!!!!" og "OMG YAOI ARGHHH".. Men sådan er mange manga fans. Jeg har været fan af japan siden jeg var 10 år. Og der var der stortset ingen som rigtig kendte til det.
Mange fortiden skriger bare yaoi, bare for at vise sig. Mens de overhovedet ikke selv læser det. Har mange venner som gør det.
Der mange ting jeg hader ved Japan + der mange ting jeg elsker. Men synes ikke selv de værre end Danmark, langt fra. Jeg er kommet tidligt ind i voksen livet og oplevet hvor grim Danmark er.
Brugeravatar
LooneyLolita

Geografisk sted: Malmø

Indlægaf Murasaki » 16. nov 2009, 15:17

Basically hader I vist bare de der tossede fangirls der altid er klædt ud som Sasuke, går totalt amok hvis to drenge kysser, lever for yaoi, render rundt med yaoibat og stadig tror, det er kool at have Free Hugs-skilte -.-
Personligt synes jeg da ikke, at jeg bliver udstødt for ikke at have læst så meget manga og ser slet ikke anime x'D *for doven*
Så vil jeg hellere tage et par slag her og sige at lolita-kulturen skræmmer mig... Meget x_X Jeg så de der secrets og tænkte bare WTF?!? Siden da har jeg næsten været dedikeret modstander af 'ægte' lolitagøgl ^^;
Billede
Brugeravatar
Murasaki

Geografisk sted: Silkeborg

Indlægaf Xeni » 16. nov 2009, 15:28

LooneyLolita - Alle lande har sine fejl, så det kan ikke undgåes, at Danmark også har en del - selvom jeg rent sygehus- og kommunemæssigt synes der er liidt for mange for tiden >__>

Nogle af de ting jeg virkelig kan få flip af er folk, der kun tror der findes mangaer som Naruto og Bleach - og hvis du ikke lige er fan af de serier, ja, så kan du jo selvfølgelig ikke være manga/anime fan.. Øh nej, selvfølgelig ikke o__O

Kawaii synes jeg ikke er så slemt for tiden, det har i hvert fald været værre - tilgengæld er jeg ved at få flip af yaoi! Specielt fordi der er mange, der her ser det som en selvfølge, at alle piger, der er inden for manga/anime/Japan interessen, er helt vilde med yaoi og overhovedet ikke kan få nok. Jeg får flip når folk kommer over til mig og begynder på "oh ja, yaoi-yaoi-yaoi-yaoi-vent, er du ikke yaoi-fan? Hvad er du for en? õ__Ô".
(Der kom lidt mange ting, som jeg får flip af XD)
Oh ja, en anden ting - folk der laller rundt og siger, at de er sygt store fans af Japan og veed sååå meget, når det enste de egentlig bryder sig om, eller overhovedet ved noget om, fra landet af manga/anime.. Så er man manga/anime-fan _w_ og se, jeg kan japansk: "kawaii neko desu! :D "

Så jo, på sin måde synes jeg også, at noget af danske miljø inden for Japan interessen er lukket. Hvis du ikke kan lide det og det, ikke har læst det og det, så hører du ikke til her. Men heldigvis er det langtfra alle, der er sådan X3
Japan 2011/12
http://bobobum.blogspot.com/
Brugeravatar
Xeni

Geografisk sted: Viby J, Århus

Indlægaf Kami » 16. nov 2009, 15:32

Jeg forstår ikke helt om du vil åbne op for debat eller bare "brokke dig", synes måske du kunne have formet emnet lidt mere neutralt også givet din mening, især fordi du har lagt dette i 'Generelt' og ikke i 'anime/manga'-delen af forummet.
Fordi jeg tror (og kan se), at du ikke er den eneste som har det på samme måde. Af hvad jeg kan læse ud af din tekst.
Synes måske du skal tage dig fem minutter mere og prøve at omskrive det, så din mening ikke bliver så voldsom. Det virker som om du har skrevet i vrede, lidt ærgeligt.

Min egen holdning til manga/anime fandommen, er ret neutral nu ville jeg sige. Det er sjældent at jeg ser nye animer, eller læser andre manga'er end dem jeg har eget i nogle år nu. Simpelthen fordi det ikke er noget jeg er så interesseret i mere.
Har dog ikke prøvet at 'blive skubbet væk', fordi jeg er sådan af den del af min vennekreds som er mere fascineret af det af mig. Det gør bare at i nogle samtaler har jeg bare ikke så meget at sige, det har jeg det fint med. Hvis det tager overhånd, så synes jeg det er så nemt at rejse sig og gå, eller skifte emne.

I det 'samfund', synes jeg der er relativt åbent for alle, der er måske små indbyrdes ting. Men alle holder et positivt sind.
Det er rigtigt alt det råben og skrigeri kan blive for meget, men man må også se på det faktum at alderen passer til det. Selvfølgelig er der 17+ indenfor anime/manga fællesskabet, men 13-16 delen er MEGET stærk nu.
Og med henhold til yaoi tilråb, så har det været MINIMALT i år (J-popcon som eksempel), der har været mange, som faktisk har været irriteret over at det er blevet så 'mainstream'.

jeg ved ikke hvad jeg skal svare på, fordi jeg ved ikke hvad du vil vide. Men det er noget af min holdning til rotteræset.
Billede
-| Everyday Blog|-| Cosplay Blog |-[/swag]
Brugeravatar
Kami

Geografisk sted: Hillerød [NS]

Indlægaf Zarsu » 16. nov 2009, 16:14

Som thexness skriver burde du måske liiige læse dit første indlæg igennem ^^ Det virker bare til at være én lang klage/være skrevet i vrede, i stedet for at være en debat.

Men jeg kan godt følge dig på nogle af punkterne. Du skal dog tænke på, at størstedelen af den gruppe du omtaler er de 12-16 år, og er kommet ud i identitetskrise-alderen. De søger efter hvem de egentlig er. Mange bliver bange for at skille sig ud i den alder, og følger en norm som de ser op til. For nogle af denne norm Nik & Jay, for andre er det fx anime/manga.
Hvem vil ikke gerne have en masse venner? Det kan du let få i anime/manga miljøet hvis du "elsker" ting som yaoi og de mest kendte anime/manga serier, fx Naruto og Bleach. Men hvis alle ligner hinanden, hvordan skiller man sig så ud? Ved at være den der råber "yaoi" højest ;D Ej, just kidding, men det er lidt dét indtryk jeg har fået. En del i miljøet virker til at have brug for bekræftelse og opmærksomhed, og den slags får man jo lettest ved at..råbe, larme eller skabe drama.
Desuden lader folk til at være endnu mere hyperaktive til conventions end til hverdag, derfor kan mange mennesker godt virke rigtig "overgearet" til en con, og måske løbe rundt og råbe, selvom de aldrig kunne finde på at gøre det til hverdag.

Jeg synes altid det har været sådan til cons, og jeg har efterhånden gået til cons i 5 år =) Der fandtes osse fangirls til J-Popcon 2004, det er der intet nyt i.
Dog bemærker man dem ikke nær så meget med alderen. Jeg har jo efterhånden rundet de 20 år, og det samme har de fleste i min vennekreds. Så mine vennekreds er helt automatisk blevet mere "rolig" og "mindre larmende", og derfor bemærker jeg ikke rigtig mere fangirls til conventions. Man bestemmer jo selv hvilke mennesker man omgiver sig med ;3
Og en oplevelse er jo hvad man gør den til! Hvis man kun går og fokuserer på det negative til en con er det jo klart at det kommer til at overskygge alt det positive~
Brugeravatar
Zarsu
Site Admin

Geografisk sted: Aalborg, Danmark

Indlægaf puf » 16. nov 2009, 17:59

skrev i mit emne overskrift "negativ" ikke "neutral" og nej jeg læste ikke det jeg havde skrevet igennem andet end 1 gang fordi det er skrevet i kedsomhed og ikke i surhed. og ja måske skulle jeg havde læst det igennem xD men mit emne var heller ikke mening det skulle være et "yuhuuu alt er perfekt" og det var heller ikke mening at jeg ville forholde mig neutral om manga/anime milijøet. Nogle gange har man også brug for at fremhæve de negative ting, hvad jeg faktisk ikke gør tit. Men emnet er mest kommet ud af at jeg havde en masse diskusioner om det med min kærste i weekenden og har cirka bare skrevet alt hvad vi har snakket om :O og vis mine sætninger ikke er så perfekte og jeg staver dårligt er det fordi dansk ikke er mit stærkeste fag.
men det var nu bare mest nogle hurtige tanker jeg skrev ned hvor folk kunne skrive om de syntes det samme eller har en anden holdning.
puf

Indlægaf leechy » 16. nov 2009, 18:20

Zarsu og Xness siger ikke at du skal skrive positive ting, men opfordrede dig vidst til at læse det igennem og rette det så der fremgår et egentlig oplæg til samtale. Hvis det ikke var hensigten at folk skulle tage diskussionen op med dig, men at du gerne ville få skrevet det hele ned og sagt, så er det normalt noget man bruger en privat blog/journal til, og ikke et diskussionsforum. Jeg følte også lidt at det var mere en rant en noget der blev stillet spørgsmål ved. Det er selvfølgelig surt at du har fået den opfattelse/oplevelse i anime og manga-miljøet. Den slags er aldrig fedt.

For lige at sløjfe af: er der ingen der kræver at du er en menneskelig ordbog. At man ikke er så god til at stave betyder ikke at man ikke kan bruge kapitaler efter punktum (altså store forbogstaver).
Brugeravatar
leechy

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf evil_diva » 16. nov 2009, 18:25

Mange af punkterne må jeg sige at der er jeg enig i. Har en ven der vitterligt skrev til mig "du er den første otaku pige jeg kender, som IKKE kan lide hverken yaoi eller yuri? Ô_õ"
Og jah, jeg er otaku, men bryder mig ikke om yaoi, yuri, hentai eller shonen ai... Det siger mig bare nada, men derimod er jeg antropomorf fan (ej at forveksle med furryfan)
og jeg er sku stolt af det, får nemlig tit "hey FUUUUURFAAAAG". Og hvad angår yaoi fangirls, som Sascha skrev er det unge piger som tror at ALT hvor to drenge kysser er yaoi, et tydeligt bevis for de ikke engang gidder og sætte sig ind i hvad yaoi er, men bare gør det samme som deres venner for at være "in". Du ved "små hvalpe gør højest". Hvad angår at folk er så hyper til cons, så er det simpelthen fordi man bliver revet med af stemning mange gange, og det er det man kalder "imiteret adfærd" ren psykologisk. Jeg er selv en af dem som normalt er rolig og nede på jorden, men blev total latterlig til j-pop, fordi stemningen simpelthen smittede af på mig :D og bagefter stod jeg også bare og tænkte "ej... gjorde jeg virkelig det =___=' ".
Men jeg er selv en af dem som aldrig gidder og læse manga, og stort set ikke ser det vilde anime. Jeg kan selv føle at nogle gange går folk måske liiiiidt over stregen hvad angår deres otaku'isnesh, f. eks når man ser billeder af folks værelser, hvor der bare er vægge op og vægge ned af manga, wallscrolls, plakater, samlefigure, plushies og ej at forglemme en del bøger om japan selv (blandt andet "how to speak japanese"), det gør at jeg tit kan tænke "hooo'kay du er vist en tan for otaku til det er sjovt mere >xO"

Men jeg er da ked af at det er sådan du har det med det hele, men tror at med alderen kommer visdommen, fordi jeg er selv 23 og en ganske rolig person, hvorimod jeg chatter med nogle piger på 12-15 år som virkelig bare konstant er "OMG! jeg er SÅÅÅÅÅÅ HYPEEEERRR YAOI YAOI YAOIIIIIIIIIIIIIIII <3<3<3<3" XD
Jeg er selv en af dem som ALDRIG ville bo i Japan, simpelthen fordi jeg er rigtig glad for Danmark og jeg vil bo her til jeg dør (regner jeg da med), men vil derimod kun tage hen til Japan som turist for at opleve hvad dens kultur har at byde på (for så voksen og kedelig er JEG nemlig =___= ~@).
Men jeg syntes det er virkelig okay du siger det du siger (så længe det bare ikke er total tilsvining og personlig rettet mod andre) fordi nogle gange skal den negative af medajlen også opleves. Otaku kulturen er ikke perfekt, den er lige som så mange andre ting "perfekt uden på, men KAN være knap så køn indeni" og sådan er det jo med stort set alt i denne verden :)
Men så længe du er villig til ikke at lade det være noget du konstant lever efter. at Otaku og anime cons i genereiltet er nedern, jamen så kan du sagtens får nogle gode oplevelser også :D
fordi lyset vil altid kaste en skygge :/
(håber det fik dit humør lidt op .____.)
Brugeravatar
evil_diva

Geografisk sted: Aalborg SØ

Indlægaf Manna » 19. nov 2009, 14:50

Jeg har ikke tænkt så meget over om kulturen er indelukket, men nu omgiver jeg mig heller ikke så meget med andre ligesindede til andet end conventions, og der syntes jeg da at folk er alt andet end indelukkede xD Jeg hører også til gruppen af mennesker der nyder at læse manga, og jeg læser gerne de samme mangaer flere gange. Derudover er jeg en flittig bruger af mangafox og onemanga, da meget manga er for dyrt at købe, da jeg oftes bare læser det der nu lige kommer til mig, men hvis mangaen virker god kan jeg sagtens finde på at investere i den ægte vare.
For mig er det ligemeget hvor meget manga flok har læst, jeg syntes bare det er sjovt hvis man finder nogle der har læst det samme som en selv, og man så kan snakke om det ^^
Jeg hører heller ikke til typen der bare må have alt der står Japan på, og selv om jeg syntes der findes nogle flotte tøjstile er det ikke nogle jeg rigtigt dyrker. Jeg er mest fan af manga/anime-delen, de animerede film og så har jeg næsten lige fået øjnene op for asiatiske dramaer xD Jeg vil gerne til Japan som turist, fordi jeg syntes der er rigtig flot, lader jer andre om at tage derned på udveksling ol. ^^
Jeg bruger sjældent japanske ord i min tale, da jeg ikke kan se nogen grund til det. Men jeg bruger nogle gange vrøvleord(ikke babysprog) med min kærste, og nogle af de ord har da en japansk klang.
Jeg elsker hentai, fordi der altid skal være en eller anden historie med et tåbeligt plot <3 Jeg kan også godt lide yaoi, på et mere end bare "omg de kysser!!"-plan, jeg vil have action, selv om det andet også er fint xD Yuri har jeg ikke kunne finde så meget af, men det jeg har fundet har været okay ^^ (Og hvis man har lige så syret humor som mig og gerne vil læse en forvirrende og sjov manga med alle tre elementer, mere eller mindre, kan jeg anbefale Blue Drop xD)

Jeg vil give Zarsu ret, folk opfører sig bare mere åbent og larmende til en con, og det syntes jeg er lidt af charmen ved det (bare man også kan få ørenlyd ind i mellem). Unge mennesker larmer, og unge mennesker gør en masse ting, som folk måske syntes er dumme nu, men som man selv gjorde da man var mindre. Sådan er det jo med alting, selv om udviklingen også gør at det ikke altid er de samme ting folk gør, men måden de gør det på.

Igen, jeg kommer heller ikke så meget ud, så mit indblik er nok ikke lige så stort, men det er da trist hvis du har haft dårlige oplevelser. Men altså, hvis du har venner der ikke er i fangirlmode nonstop, så er det vel bare med at nyde dem og så ignorere dem du ikke gider høre på? (Det kan være svært nogle gange, det ved jeg godt)
Det føles godt at græde til smuk musik <3
Brugeravatar
Manna

Geografisk sted: Kr. Eskilstrup

Næste

Tilbage til Anime/Manga