FAQ: Gyaru//INFO

Post om Gal/Gyaru stilene

FAQ: Gyaru//INFO

Indlægaf Airi » 17. sep 2008, 20:19

Jeg vil gerne have lidt mere gang i denne del af kysten xD Derfor tænkte jeg at jeg kunne poste noget der ville være nyttigt for både nye som gamle og alle dem imellem.
JEG ER IKKE EXPERT PÅ OMRÅDET! Jeg holder bare meget af alt gyaru-ish stuffz, og deler gerne den viden jeg har anskaffet mit højtærede hoved.

Arphai's Gyaru FAQ/INFO-DIMS
NU SKULLE DET HELE GERNE VIRKE!

Q. Hvad er 'Gyaru/Gal'?

A. Gyaru/Gal(Det samme), er en subkultur der mere eller mindre stammer fra Japan. Mange vil sige forskellige ting hvis du spørger dem hvad det er, nogle mener det er en tøjstil, andre mener det er en hobby, og en helt tredje gruppe vil mene det er en livsstil, eller attitude, og listen over ting fortsætter kun. Men spørger du mg, vil jeg bestemt sige det er en livsstil! n_n

Q. Jeg vil gerne kunne kalde mig selv gyaru. Jeg FORGUDER de billeder jeg har set. Hvad skal jeg gøre? D; *emo*

A. Fantastisk! Velkommen til den mørke side.. hehehæhæhmwuahahah! Ej, okay. Der er MANGE ting du skal tænke på nu. Først om fremmest, hvilken stil vil du gerne følge. Yuna har skrevet et fantastisk emne HER der forklarer alle stilene. (NOTE: Lige meget hvilken liste du finder der forklarer stilene, husk IKKE at følge den 100%. Møder du en erfaret Gyaru en dag, er der en stor chance for at gøre dig selv til grin. Da stilen i bund og grund handler om at følge de nyeste trends, vil det sige de konstant skifter. Måske ligner du noget der er perfekt, men kun hvis vi spoler tiden et par år eller ti tilbage. Jeg forklarer længere nede hvordan du kan finde ud af hvad der er in lige nu.)
ANYWAYS! Vi skal videre med det originale spørgsmål. Du skal have alle de nedenstående ting under kontrol:

Attitude: "CHARME, SELVTILLID OG LÆKKERT HÅR!" Den har du sikkert hørt før, og det er også mere eller mindre sådan du skal tænke. xp
Laila's oversimplificering: Kommer jeg hen til dig og beder dig om at gå ind på (indsæt menneskefyldt sted), stille dig i midten på noget højt hvor alle kan se dig, hvor du så skal hive op i blusen og dreje rundt mens du synger "Lille Peter Edderkop", så ville du ikke tøve et sekund fordi du lige skulle tænke over hvad folk ville synes om dig. (Og for guds skyld, lad venligst være med det. XD En Gyaru er ikke ligefrem stripper, det er 1000000% okay at have grænser. Har du ikke nogen er jeg urolig.)

Hår: Det er en af de vigtigste detaljer. Det behøver ikke længere være blond. Gennem årene er mørkere farver begyndt at blive acceptabelt, og mange har det skam også. Det her er dog bare mere generelt for alle stilene. De enkelte har selvfølgelig stadig noget mere specifict der gør dem til hvad de er, men mange af stilene har fået mere frihed.
Der er utallige frisurere du kan have, men for det meste er det langt og enten glat med pandehår, eller stort og krøllet. Benyt dig endelig af extensions hvis du har lyst og hvis pengepungen tillader det. (:

Negle, øjenbryn, hud, etc.: Alle de små detaljer som disse, og hvad du ellers kan komme i tanke om er også ekstremt vigtigt. Har du dem iorden, sammen med håret og makeup, så vil enhver (der også kender stilen xD) ville kunne genkende den, selvom dit tøj ligner noget du har stjålet fra genbrugen som din bedstefar lige har afleveret efter det er gået i arv i de sidste 5 generationer og halvt er blevet spist op af møl.

Negle skal være rene og lange og ihvertfald ikke knækkede. Forskellige budgetter tillader forskælliger grader af hvor perfekt man kan gøre det.
De tomme lommer: Sørg for at de er rene, pæne og lange. Få godt med B vitamin da det styrker dine negle. Hvis du kan, så køb gerne sådan en gennemsigtig neglelak der også styrker neglene. Det ser pænt ud hvis de er skinnende rene. n_n
Den kreative: You know what to do ;D Du går bare igang med at finde ideerne frem og lav de der små pølsefingre om til sprudlende kunst bomber. Bare slå dig løs!
Den nærrige og dovne: Hvis du ikke lige gider de to ovenstående, så kan du smutte ned i det nærmeste supermarked, Matas, New Yorker, eller hvor du ellers foretrækker at købe kunstige negle. Nårh nej, du er jo muligvis også doven så nu hvor du allerede har gjort dig den ulejlighed at sidde på din flade og læse dette kan du jo sagtens smutte ind på Ebay og hive fat i farmands kredit kort og bestille dem. DE KOMMER LIGE IND AD DØREN DU NU IKKE BEHØVER AT GÅ UD AF MERE! :D
Dig vi ikke kan lide: Du smutter skam bare ned i din yndlings "TILBUD! Manicure for 6.000,-"-salon og gør hvad du er bedst til xp

Husk også lige, at vi har altså med mode at gøre her, og i den her sammenhæng, så fungerer de der buskede monobryn du har fået fremgroet siden 1842 altså ikke lige så godt. Generelt er de tynde og buede, men varierer i form da alt ikke lige passer til alle. Selvom du måske har fået den perfekte form, så ser du muligvis ikke ret godt ud, hvis de ikke passer til din hovedform etc. Det bedste ville nok være at tage et billede med til din nærmeste frisør/skønhedsklinik eller hvad du nu foretrækker, og så spørger hvad du kan få lavet som passer til dig, men som er i stil med det du vil have.
For nogle vil det nok være en lidt skræmmende tanke at skulle begynde at plukke/vokse/barbere øjenbryn, men tro mig, du er ikke alene om det. Selv JEG bryder mig ikke om tanken. XD

Når jeg siger hud, så mener ikke din hudfarve. Jeg mener dit ansigt, evt ryg, skuldre og arme. Vask dit ansigt hver morgen og aften, med en god ansigtsrens efterfulgt af skin tonic og en god fugtighedscreme. En gang om ugen, så brug en skrubcreme og måske hver anden uge, så brug en maske og forkæl dig selv lidt xp
Er uren hud et overdrevet problem med en ordentlig omgang acne, så snak evt med din læge om nogle piller/creme eller hvad han/hun nu vil anbefale dg at bruge. En bums har aldrig set pæn ud på nogen, og det er altså ikke anderledes med en Gyaru. Nogle kan ikke få det til at være perfekt, og det er også okay. I det mindste prøver du, og jeg vil vædde med at det ser meget bedre ud end hvis du bare lod det være. ;3

Tøj: Det her er den lidt mere tricky del af det hele. Det er jo mode og trends det hele, så du skal jo have fat i det nyeste, og helst ikke gå i noget outdated. Jeg ville MEGET gerne kunne skrive hvad du skal have fat i, eller bare hvad det mest basale er, men der er den mulighed at imorgen(dagen efter jeg har postet) at det HELE er outdated allerede og så ville jeg stå med skylden for at du lige har brug 2.000 kroner på en ny smart jakke, og nu griner dine venner af dig. Hvad jeg KAN gøre er dog at fortælle dig HVOR og HVORDAN du kan få den info du vil have, (næsten) når du vil haven den. x3 Bare klem ballerne sammen og hold spændingen inde og læs videre. Jeg holder gerne lige den her del link-fri. Hvor jeg dog elsker at være irriterende. 8D

Q. Hvor/Hvordan kan jeg finde den altid skiftende info du nu snakker om? For du regner da ikke med jeg gider lede hele google igennem efter at have læst så meget!

A. Nej da, jeg er her for at hjælpe. x3 Mulighederne er mange når du skal have din regelmæssige indsprøjtning af smexy shibuya fashion.
Du kan bruge internettet, du kan abbonere/købe på blade(Eller finde scans online), du kan skrive med en der går enormt meget op i det og ved det hele(Det kunne måske være en Gyaru bosat i shibuya området ;D), eller du kan flytte derover selv!

Googlie~ <3 - Nemmeste og sværeste måde. Ja, du kan sagtens bare skrive 'Gyaru' i søgefeltet, gå ind i billeder og bruge det til inspiration, men du skal jo huske det der med datoer.

Ricoche (engelsk) - Den største og mest aktive Gyaru community jeg har fundet. Jeg skiver den ikke lige pga at det er et forum, men fordi de efter hvad jeg har fået at vide har et meget stort galleri, og ofte har scans af de senest udgivne blade(Men også alle de gamle!). Jeg har dog ikke fået taget mig sammen til at kigge på den endnu, da du lige skal have skrevet 5 indlæg hvilket jeg er meget doven til at gøre. xp

J-Magaine Scans LJ Community - Jeg ELSKER den her side. :D De har for det meste de nyeste udgivelser, du kan spørge efter nogle hvis de ikke er der, du kan spørge efter gamle hvis du nu er nysgerrig.. Ehm ja. ELSK PÅ DEN, ELSK PÅ DEN, ELSK MED DEN!

Hvis du nu er lidt som mig, og gerne vil have tingene i hånden (Og også bare kunne sige du har en fin samling af 528 blade fra japan), så er der håb forude!

J-list - Hvis du vil have min holdning til den, så bare kig på J-magazines. xD Tilbyder 2 forskellige former for abbonement. Nogle gange kan man også finde enkelte blade.

CD Japan - Jeg har hørt om den, og den skulle vidst være god. De tilbyder abbonoment på forskellige blade osv. Men jeg bruger den ikke.

beNippon og Fujisan - Begge tilbyder abbonomenter, og også enkelte blade, men jeg kender ikke ret meget til dem. Har du gode erfaringer med dem, eller kender nogen der har, så benyt dem hvis du vil. Men det er ikke dem jeg først ville anbefale. Det er op til dig hvis du vil prøve dig frem.

Royal Quartz - Tilbyder enkelte blade. Jeg har heller ingen erfaringer med dem, men for ordens skyld sætter jeg også lige den på. (:

Q. Hvilke stile har bladene? JEG LÆSER JO IKKE JAPANSK! ;_;"

A. Husk. Jeg er ikke helt hundrede på det her, men det er hvad jeg har fundet frem til.

Men's Egg - Gyaru-o/Onii-kei
Egg - Ganguro (Dog har de det med at selv at 'opfinde' andre stile. Som f.eks. Haady Gal som ikke er officielt anerkendt og også andre.)
Ageha - Hime/Ganjiro
Ranzuki - Ganguro/Manba
Nuts - Gyaru-kei med lidt mere vulgære(Mangler et bedre ord. Help? xD) undertoner. Ældre målgruppe end Ranzuki og Egg, men mindre end Blenda
Blenda - Onee-kei, lidt a'la Nuts med undertoner. Mere sofistikeret. n_n
Jelly - Se beskrivelse på Nuts.
Popteen - Ganjiro

De holder sig alle ikke liiiige akkurat til EN stil, men det skulle gerne give en lille idé om hvad man skal kigge efter.

Q. HJÆLP! Jeg kan ikke finde ud af at finde tøj i Danmark og vil gerne have det fra Japan! Hvad skal jeg gøre og hvor skal jeg lede? D:

A. Du kommer til at blive afhængig af shopping services hvis det er dit valg. Eller se i Køb/Salgs tråden og se om du har en heldig dag. xp
HER har Zarsu et fint emne der har nogle shopping service. Dog er det mest rettet mod køb af Lolita tøj, så du burde egentlig mest bare se på Rinkya og Celga. Udover dem findes der også www.crescent-shop.com .
Jeg har endnu ikke brugt en shopping service, og kan ikke dele ud af min erfaring på hvordan man bruger dem. SORRY, men altså. Forhåbentlig er der nogen der har lyst til at kaste lidt lys over emnet. xD

Anyways! Nu kommer vi jo så til det gode! o: SHOPPING~ <3

Shibuya 109 - Shibuya 109 = LOVE! De sender altså kun ud til Japan, så du skal enten kende nogen i Japan der kan købe det for dig og så sende det, eller bruge en shopping service som er nævnt ovenfor.

Rakuten - Denne side kan godt være ENORMT forvirrende, men de har altså nogle pænt fede ting. Det er ligsom et gigantisk online shopping center hvor de hoster rigtig mange butikker. De sender så vidt jeg ved også kun ud til japan, men det er meget muligt enkelte butikker sender internationalt. Det skal jeg ikke kunne sige noget om.

Euro Gal - Det er en privat person der sælger diverse mærker, nogle af tingene er nye og andre er 2nd hand, altså brugt. Jeg venter selv på en pakke fra ham, og har skrevet lidt frem og tilbage med ham og han er enormt flink! n_n Og ja, han sælger internationalt! Har også hørt noget om at han meget gerne også vil modtage forespørgsler på ting, så hvis man spørger pænt kan det være han kan skaffe den frække lille sag du fandt på et par dage siden, og måske enda lidt billigere end de andre shopping service. ;D

Ageha's shop - Tak til Yuna for linket <3 Min yndige lady giver følgende beskrivelse: "De sælger meget af det som kan ses i bladene - de har så at sige taget musthaves for denne måned ud !
Det er en super god side ~" :D

Love Express - MUMS! <3

ANAP - Ville egentlig bare putte den ind fordi de har noget enormt sødt undertøj xD Men der er også meget flot tøj!

Flere butikker made of win: Cecil McBee, Cocolulu, Liz Lisa, Lip Service, JSG, Ji.maxx, Tralala, KissKiss, Jesus Diamante, Love Boat, Me Jane, Venti Anni.

(Indtil nu, ved jeg i har været underholdt godt og grundigt *stirrer på kommentarer*, men jeg må lige dække nogle mere seriøse emner ang. tøj fra Japan. .__. )

Q. Hvaeh.. De der størrelser ikk? Du ved, jeg kan ikke liiige finde rundt i det, kan jo kun se en størrelse. Og regner de med at mine danske spækhugger hofter er 35 cm?

A. Yes, nu skal du høre. Jeg er VIRKELIG dårlig til biologi, men jeg vil prøve at gøre det simpelt.

Forskellige etniske baggrunde = Forskellig anatomi

Hvis du ikke har fanget pointen med det, så prøver jeg altså at sige, kropsstørrelse mæssigt, så er de meget mindre. Ikke bare i højden generelt, men også om hofter, bryster, talje, lår, etc.

Så gør mig en tjeneste, og lad være med at prøve på at gå på absurde anorexi-agtige sulte kure for at klemme dellerne ned i et par JSG shorts. Og det er altså uden pis når jeg siger mange af tingene er small, eller enda extra small.

MEN TAB IKKE HÅBET! :D Du skal bare se godt efter målene, da de fleste sider oplyser dem. Og, så er der jo også lige det med forskel på modellerne. Noget der normalt skal være lidt løsere og er af elastisk materiale, er oftere mere som en typisk standard dansk krops størrelse.

Jo, og så er der jo også liiiige det der med at du ikke *SKAL* købe japanske mærker. xp
Og nej, i mine super awesome guru agtige øjne bliver du ikke mere hardcore af en komplet japansk garderobe. Tværtimord, mere respekt til dig hvis du går i dybden og klarer hele baduljen med gyaru evner og danske butikker. ~ <3 ;D

Q. Nu har jeg jo lissom totalt meget hørt om Angeleek og sån' og sys lissom de bare sådan er total omega seje, ikk?? Men hvad er Angeleek? D: *Nubs* (Læs også hvis du ikke har hørt noget om dem!)

A. Angeleek, er en MEGET kendt Gal-cir. De er spredt ud over hele Japan og hver 'gruppe' i hver landsdel/byområde har et individuelt navn men de hører alle ind under Angeleek.
Og nu tænker du sikkert, hvad er er Gal-cir?

En Gal-cir eller Galsa(De to mest udbredte navne for dem du sikkert vil høre), er en slags gruppe af venner der mødes med hinanden for at have det sjovt og være gals!

Faktisk kan man ikke rigtig kalde dem venner. Mere bare "Venner". De render ikke rigtig rundt sammen fordi de ER venner, men fordi de er gals, og derfor på et mere eller mindre atralsk plan er connected. XD
Men misforstå det ikke som om at man ikke kan være venner i en Gal-cir, fordi der ER venner, bare den slags der kræver ansøgninger for at være med i vennekredsen. XD Og ja, det var 100% seriøst. Tager du til Japan for at være med i en Gal-cir der, så skal du forvente at du skal sende en ansøgning ind til dem, og bliver evalueret da de går SYGT meget op i at du er 121873% gyaru. Og så skal du selvfølgelig også huske at du også skal være den rigtige slags. Det går ikke hvis du er Hime-gal og søger ind i en Manba gal-cir. Medmindre det er en meget lille og ukendt en der faktisk bare består 100% af nogle venner der bare kan lide at være sammen. Giver jeg mening ? XD

Nårh ja, fik jeg nævnt at du også nogengange skal betale for at være medlem?

Anyways. NÆSTE SPØRGSMÅL!

Q. Årh hvad, sådan en Gal-cir lyder lidt.. Interresant. Vil du være så venlig at forklare helt præcist hvad de laver? :D

A. Yes sir, nu skal du bare høre. Ej, det er ikke fordi de laver noget vildt specielt. Eller kun lidt. Der findes nemlig to slags. (Som jeg ikke kan huske navnene på XD)

Nummer 1. Den sociale version:
Du render typisk rundt og shopper, går i byen for at have det sjovt, får taget purikura-ting(De der nuttede billeder, som ikke findes i danmark. ._.), i tager nok en gang(okay, faktisk ekstremt mange gange) ind på en salon og får manicure, pedicure, og andre slags luksuriøse behandlinger der kun tilføjer til din skønhed.
Måske øver i jer i lidt ParaPara, så i kan flere rutiner til næste gang i skal ned på klubben og fyre den af i synkroniseret dans med 500 andre piger der er svøbt ind i selvbruner.
Måske har i lyst til at lave en hjemme aften hvor i diskuterer de nyeste trends, afprøver nye frisurer, make-up lægning eller finder på nye kombinationer af alt det tøj du har fået skrabet sammen.
Mulighederne er uendelige, men det er nok det man mest laver. Udover bare generelt at have det sjovt! Selvfølgelig varierer tingene også alt efter vejret og årstiden. Vis endelig din sexede lille bikini af på stranden ;D Eller stå på skøjter i december. FYR DEN AF!

Nummer 2. De højtstående. (Eller noget..)
Ej, de er ikke rigtig højtstående eller noget som helst, men de har typisk været i miljøet i længere tid. Denne gruppe står for alle de ting en gyaru elsker. ARRANGEMENTER! Forestil dig en gruppe af mennesker, f.eks. dem som står bag J-popcon, der bruger deres tid på at planlægge alle mulige ting til dem der deler deres interesse. Bortset fra at der er vildt mange af dem, og at det er mindre ting men mange flere af dem! (Det er blandt andet også det dit medlemshonorar jeg kort fortalte om tidligere går til. XD)

Så vidt jeg ved så kan man godt være medlem af begge på samme tid, men der findes altså bare ikke en blanding. Lige meget hvor meget du prøver på at blande det sammen. >.>; Det sker ikke.

Q. OKAY SÅ! Jeg vil gerne være medlem af sådan en(Plus/Minus betalinger etc etc/indsæt andre ting man er utilfreds med), er der noget her i lille Danmark? :D

A. Desværre må jeg meddele, at der ikke er nogen større kendte gal-cir i Danmark. Men tag endelig initiativet til at starte en! Jeg ville skam hellere end gerne selv gøre det, men da jeg endnu ikke synes jeg er gyaru nok, eller bare gyaru i det hele taget, så vil jeg ikke gøre det. Men eksisterer der ikke noget når jeg når der til(Håber ikke det tager for lang tid ;_;"), så placerer jeg meget gerne min sål mellem folks balder indtil der er nogen der joiner mig. XD

-----------------

Jeg har planer om videre opdatering af den, jeg modtager gerne spørgsmål hvis du ønsker dem tilføjet. Kommentarer, andre tilføjelser og rettelser modtages GLADELIGT <3 :3

Seneste opdateringer - Links rettet(igen xD) og burde virke nu, og Ageha tilføjet. Sektion om typiske størrelser tilføjet. Tilføjet Love Express og ANAP. Tilføjet mange flere links! Er par sektioner om Gal-cir tilføjet. 8)
Senest rettet af Airi 19. maj 2009, 15:26, rettet i alt 2 gange.
HEJ.
Brugeravatar
Airi

Geografisk sted: København

Gyaru/Gal FAQ/INFO

Indlægaf piratkaptajn » 17. sep 2008, 21:19

Shibuya 109 linket og det sidste link til privat personen virker ikke ^^;;
Make some free love instead of expensive war
Brugeravatar
piratkaptajn

Geografisk sted: Danmark - østjylland

Gyaru/Gal FAQ/INFO

Indlægaf Yuna » 17. sep 2008, 21:20

Først vil jeg gerne sige: Du har ingen idé om hvor meget jeg grinte da jeg læste det her !
Det er genialt skrevet XD !!

Udover det vil jeg gerne tilføje: http://ageha-shop.com/index.html - agehas shop, de sælger meget af det som kan ses i bladene - de har så at sige taget musthaves for denne måned ud !
Det er en super god side ~

Ellers må jeg sige at du har fået godt fat i gyaru pointen !
Blog: Sky High Heels

Formspring: Yuna1699
Brugeravatar
Yuna

Geografisk sted: Aalborg

Gyaru/Gal FAQ/INFO

Indlægaf LooneyLolita » 17. sep 2008, 21:29

Det jo helt vildt godt skrevet det her! MEGA STORT ++++ TIL DIG! <3
Brugeravatar
LooneyLolita

Geografisk sted: Malmø

Gyaru/Gal FAQ/INFO

Indlægaf Hime Helene » 18. sep 2008, 06:38

jeg er enig med looneylolita, det var så underholdende at læse :D
og meget informerede :D
http://www.himehelene.blogspot.com/
Brugeravatar
Hime Helene

Geografisk sted: Esbjerg

Gyaru/Gal FAQ/INFO

Indlægaf Anna » 18. sep 2008, 09:06

Det var fandme underholdende! XD
Tag og skriv nogle flere info-ting..!!
Brugeravatar
Anna

Geografisk sted: Lyngby.

Gyaru/Gal FAQ/INFO

Indlægaf leonora » 18. sep 2008, 15:23

rigtig godt skrevet, og lige det som jeg har ventet på kom.. da jeg virkelig intet har vidst om gals, men gerne ville det. super godt!
Brugeravatar
leonora

Geografisk sted: København, Nord-Vest ^^.

Gyaru/Gal FAQ/INFO

Indlægaf Airi » 18. sep 2008, 17:15

Tak til alle <3 Dejligt at vide jeg faktisk kan finde ud a at gøre NOGET rigtigt xD

Og skønt at der er folk der synes den var underholdende! Så behøver jeg ikke at føle mig SÅ outsider agtigt over at jeg har læst den igennem 10+ gange bare fordi jeg selv også er flad af grin hver gang xD

Er der mon grobund for at Laila kan få sin første sticky? o:
Senest rettet af Airi 18. sep 2008, 17:16, rettet i alt 1 gang.
HEJ.
Brugeravatar
Airi

Gyaru/Gal FAQ/INFO

Indlægaf Nina ♪♫ » 18. sep 2008, 18:23

Årh, det var helt vildt fedt skrevet !
Men ingen af dine links virker D:
Brugeravatar
Nina ♪♫

Geografisk sted: Køebnhavn

Gyaru/Gal FAQ/INFO

Indlægaf Airi » 18. sep 2008, 18:37

Nina ♪♫ skrev:Årh, det var helt vildt fedt skrevet !
Men ingen af dine links virker D:

Pis, så har jeg smadret dem alle sammen i håb for at det ville se pænere ud XD *fixer det, med lidt.. ehm, ikke så kønt D:*
HEJ.
Brugeravatar
Airi

Næste

Tilbage til Gals