Gyarus i Danmark.

Post om Gal/Gyaru stilene

Gyarus i Danmark.

Indlægaf piratkaptajn » 23. nov 2010, 19:08

Jeg sad og snakkede med en veninde for nogle dage siden om gyarus i Danmark.
(nu ved jeg godt at jeg startede et lignende emne for .. et-to års tid siden. Men synes alligevel det skal op igen sådan her)

Efter en lang snak om det, kom vi frem til: "Kan man overhovedet være gyaru udenfor Japan?"

Vi spørger fordi at folk uden for Japan jo aldrig rigtigt vil kunne fange den rigtige mode lige i det sekund moden skifter.
Og fordi at den modne popstil i bl.a. Danmark jo allerede minder rigtig meget om den japanske gyaru stil.
Er der overhovedet forskel på det at være poppige i Danmark og så gyaru i Danmark?
Er det ikke bare det samme med lidt forskel i hvilke brands man går i?

Jeg ser, om jeg er i en lille jysk by eller i kbh, poppiger der går i tøj som nok her på j-fashion ville kunne smides ind i "gyaru galleri".

Og det er vel ikke så underligt da nærmest alle mærker a la H&M, Cheap Monday, Ellos, Ginna Tricot, osv. masseproducerer tøj der minder om noget man kan/har kunnet finde i fx. gyaru blade.
Og rygterne har i mange år fortalt at Europa og Amerika henter alt deres mode inspiration direkte fra Japans gader.
Det er meget nemt at tro på når man ser den slående lighed :)

Nå! men alt i alt: Kan man, hvis man ikke bor i Japan, være/klæde sig som en rigtig gyaru ? eller er det bare et dæknavn fordi der stadig er lidt krig mellem "det alternative" og popkulturen?
Make some free love instead of expensive war
Brugeravatar
piratkaptajn

Geografisk sted: Danmark - østjylland

Re: Gyarus i Danmark.

Indlægaf Zarsu » 23. nov 2010, 19:44

Jeg har faktisk læst om mange, der mener at man ikke kan være gyaru udenfor Japan netop fordi stilen jo konstant ændrer sig.
Men jeg har læst om endnu flere, der argumenterer for at man sagtens kan være gyaru udenfor Japan eftersom gyaru jo lige så meget er en sindstilstand (attitude), som det er selve tøjet.

Personligt synes jeg godt man kan være gyaru udenfor Japan - så længe man virkelig føler sig som en og ikke er bange for at eksperimentere med stilen og prøve noget nyt. Det du ser i bladene er jo bare vejledende. Gyaru's i Shibuya's gader ser ikke nødvendigvis sådan ud eftersom de skaber deres egen stil. Bladende får jo også inspirationen til deres koordinationer fra pigerne de ser på gaden.

Men du får det lidt til at lyde som om gyaru kun omhandler tøjet - stilen handler jo lige så meget attituden, makeuppen, håret og neglene :D

Ærlig talt synes jeg heller ikke der er en specielt stor forskel på gyarus og den danske mainstream pop-stil. Den eneste forskel er jo at gyarus er en lille smule mere ekstreme (igen - hår, makeup, negle og attitude) og gør lidt ekstra ud af sig selv sammenlignet med andre danskere.
MEN med dette sagt kan jeg så tilføje at "pop piger" åbenbart synes der er meget stor forskel på deres stil og gyarus. Når jeg går i gyaru (uanset om det så er i en lille bondeby i Jylland eller i indre Kbh) får jeg elevatorblikket af alle andre, uanset om de går i pop eller ej. Jeg har også før fået kommentarer - og det er faktisk næsten altid fra "pop piger" :) Både ubehagelige kommentarer og søde bemærkninger. Og selvfølgelig spørgsmål til hvor tøjet er købt.
Dengang jeg gik på HF sagde en af pigerne fra min klasse faktisk noget til mig, som jeg virkelig bed fast i: "Jeg glæder mig til at se dig hver dag - du har altid sådan noget spændende og anderledes tøj på!" - og de andre piger i klassen nikkede genkendende til dette og gav hende ret. Den gang gik jeg i gyaru næsten hver dag, og jeg følte mig faktisk meget normal. Men efter dén kommentar fik jeg ligesom åbnet mine øjne for at jeg faktisk anderledes ud end alle de andre piger i klassen.

Min pointe er at "almindelige mennesker" nok altid vil synes gyaru er en ekstrem stil, der skiller sig ud. Rigtig gyaru's går jo med den slags makeup og frisurer de fleste piger herhjemme kun laver fredag aften når de skal ud i byen og score.
Grunden til at du synes meget at det, der bliver postet herinde minder om det man ser på gaden er fordi det minder om det man ser på gaden. Det er ikke gyaru som i japansk gyaru - det er en mere vestlig udgave af gyaru (håber den sætning giver mening..) hvilket jo er klart, eftersom de færreste personer herinde køber tøj fra Japan og er lige så ekstreme med deres makeup, hår og negle som japansk gyarus er. Jeg kan også godt se at nogle bare "klæder sig ud som en gyaru" - så synes jeg også mere bare det ligner pop-stilen end noget japansk mode :)
Brugeravatar
Zarsu
Site Admin

Geografisk sted: Aalborg, Danmark

Indlægaf Stelala » 23. nov 2010, 21:43

Godt emne, har tit selv tænkt det samme :)
Synes Zarsu fik dækket emnet godt ind!
Vil dog lige tilføje at jeg tit selv synes det er svært at sige "det er gyaru" og "det er ikke gyaru", når jeg ser outfit billeder fra nogle vestlige gals - om det så er fra LJ eller her fra J-fashion. Det er kan nok bare fordi jeg ikke er ekspert, haha.. Men det kan f.eks. være når folk "bare" har neglelak på i stedet for falske negle med vild nailart, eller generelt er lidt afslappede mht. hår, makeup og tilbehør (sko bl.a.).. Men det er måske bare "den vestlige gyaru" som Zarsu nævnte :)
Kan i hvert fald godt selv føle at det er svært at efterleve alle "krav" der er til et gal outfit, så selvom jeg til tider føler mig stærkt inspireret derfra, kan jeg aldrig få mig selv til at poste billeder i gal tråden - fordi jeg synes det er svært at sætte et mærkat på outfittet, specielt når tingene "bare" er købt herhjemme. (og fordi jeg ikke vil ødelægge gal tråden, haha :D) Så går man bare og er lidt overdressed eller "poppet" til hverdag i stedet for at gå og kalde sig "gal", I suppose.. :)
Elsker når folk poster deres gal outfits herinde btw! Keep it up!
I has blog. Blog is liek.. shopping, reviews, my lief..
Brugeravatar
Stelala

Indlægaf piratkaptajn » 24. nov 2010, 21:44

jeg har ikke set nogen vestlige gyarus der går så meget op i detaljerne som de gør i Japan.
Fx. neglene, vipperne, og den generelle make-up og skoene.
Jeg har set og ser nogle der prøver, men jeg ender alligevel altid med at tænke "aaaaarrh.. tag du hellere bare på crazy daisy og shh om din stil"

Jeg synes det er lidt fesent at dække over et dovent gyaru forsøg ved at sige "det er nok den vestlige gyrau så".
Så kan man lige så godt springe ud af skabet og kalde sig pop.
Jeg kan godt se at der selvfølgelig er lidt forskel i tøjet mellem de piger prøver at være gyaru og så alm. skole poppiger.
Men jeg synes bare.. ja.
Jeg synes egentlig gyaru bliver lidt ødelagt når folk fra vesten prøver sig frem med det.
Brugeravatar
piratkaptajn

Indlægaf Ribu~ » 24. nov 2010, 23:01

Jeg synes det er en interessant diskussion. Om man kan være det uden for Japan. Men jeg har mere det egentlige udseende i tankerne når jeg tænker om man kan. For grundlaget for f.eks. deres make-up teknikker er deres anderledes formede øjne - derfor kan vestlige gyarus ikke bare kopiere teknikkerne. Og der ligger deri et spørgsmål: Kan man være gyaru hvis man ikke er japaner/asiater?
Også her kan man inddrage den japanske kultur. Japanere har for eksempel en lang tradition for at frisurer viste omverdenen hvilken status man havde - som f.eks. at hver rang af geishaer havde en forskellig måde de skulle sætte deres hår på. Og håret blev sat af professionelle. På denne måde ligger det nærmest i japanernes aner at gå ud og få sat hår i en frisørsalon, noget som ikke er hyppigt for vestlige piger. Så kan man være gyaru hvis man ikke er opvokset med de japanske traditioner?

Men når det kommer til engagement må jeg sige at jeg er uenig i hvad du siger pk. Der er masser af vestlige gyaruer der går ekstremt meget op i hår, negle etc. og endda går med dem dagligt. Der kan jeg ikke se nogen forskel imellem de japanske og vestlige gals. Plus at der er så mange stilarter inden for gyaru og i mange af disse er falske negle ikke et nødvendighed - og heller ikke falske øjenvipper.

At skelne danske poppiger og danske piger, der prøver at være gyaru, fra hinanden kan være svært. Men her skal man så også inddele pop-stilarten, for der er en stil der går igen hos de 14-årige poppiger og en anden hos de 20-årige. Og jeg tænker personligt på de 14-årige, når jeg skal fremsætte pop-stereotypen. Og da gyaru er henvendt til 18 + piger har vi allerede der et godt kort at spille. Men grænsen kan være ekstremt hårfin - jeg kender selv en pige, der kalder sig selv pop, som går med falske lashes og farvede kontaklinser samt extensions hver dag.

Sorry hvis det her er noget vrøvl, hah...
Brugeravatar
Ribu~

Geografisk sted: Kbh ~

Indlægaf piratkaptajn » 29. nov 2010, 16:47

Ribu:

ja det er også en del af det, de japanske traditioner som vestlige ikke lige fanger.
God pointé : )

jo det med make-up'en er også rigtig nok, der er selvfølgelig "voldsomme" gyaru stile og mere neutrale stile, men all i all synes jeg at de vestlige er lidt ringe til at vælge en bestemt gyaru stil og køre den fuldt ud og i stedet ender med enten et vildt overdrevet kikset forsøg, eller at det bliver meget casual H&M pop stilet uden acc. og make-up og hår og sko.
Men til de stile og de vestlige piger der så endelig går med øjenvipper til daglig er det tit også billige lidt deforme vipper der tit bliver brugt, altså deforme på den måde at nogle vippe typer ser bare IKKE godt ud på vestlige øjne, men ser derimod knald gode ud til asiatiske øjne.
Jeg synes tit vipperne bliver for dramatiske til de vestlige piger, selvom de nok bruger vipper der ligner dem fra egg bladene, vi har bare andre øjne, og derfor ser make-up'en (som du også har påpeget) anderledes ud på os.
Så jeg giver dig helt ret i at vestlige gyarus aldrig rigtig vil kunne efterligne gyaru make-up til fulde.

Ja der er helt klart forskel på 14 årige poppiger og 20 årige poppiger.
Selvfølgelig er der det : )
Jeg synes egentlig at den 20 åriges popstil er meget gyaru like, især de "rigtige" fine poppiger : )
dem med extensions og meget tykke sorte vipper og med lidt mere vovet tøj end de 14 årige. (gudskelov at man stadig kan sige det)
Der er en pige i De Unge Mødre (haha) Melissa hedder hun fra sæson 9, hun kunne godt minde lidt om de piger jeg prøver at hentyde til. (hun er langt fra gyaru, det er jeg godt klar over, men noget i hendes make-up og hår kunne godt pege hen på de danske piger jeg prøver at hentyde til)
http://www.udeoghjemme.dk/~/media/websites/udeoghjemme.dk/Website/46%2052-09/UH47melissa_artikel.ashx der er et lille billede af hende her.

Men det er jo heller ikke underligt at man kan pege gyaru-lignende piger ud på gaden da det meste mainstreame mode kommer fra Japan.
Brugeravatar
piratkaptajn

Tilbage til Gals