Spørgsmål fra en nybegynder

Post om andre japanske modestile

Spørgsmål fra en nybegynder

Indlægaf MangaAnimeLover » 7. aug 2012, 16:16

Ja, blod på tanden har jeg altid haft, men efter at have kigget forummet herigennem og set alle I, der har mod på at gå i tøjet til daglig, føler jeg mig inspireret til snart at købe/sy/sammensætte mine første coords :)

Jeg har dog nogle spørgsmål...

- Hvordan ser danske lolita'er på de såkaldte ita'er/fail-lolita'er?

- Bliver man set ned på, fordi man ikke ønsker at bruge flere tusinde kroner på brand-kjoler?

- Hvordan har I det med hjemmesyede kjoler og det?

- Er der nogle bestemte stile inden for lolita, som er sjældne at finde i Dk uden egentlig at være "dårlige" ifølge I andre?

- Og hvordan ser det ud med ikke-lolita-J-fashion? Er der overhovedet nogle af dem her i landet? :P

- Hvad må man absolut IKKE gå i, som kan betegnes som loli?

- Hvad gider I ikke se mere af?

- Bliver man nedgjort, hvis man har brugt dårlig kvalitetsblonder på en kjole? :?

- Og kan man betegnes som en lolita, selvom man ikke er loli-agtig i personligheden?

- Hvad er EGA? Jeg ved, at EGL er Elegant Gothic Lolita. Men det andet kan jeg simpelthen ikke få til at passe på noget...

Jeg vil gerne have jeres ÆRLIGE svar! Jeg har ladet mig fortælle, at der findes nogle halv-snerpede lolita'er her i landet, og at man satme skal sørge for at holde fødderne inden for stregen, ellers er man en outsider; men hvor slemt er det egentligt? :roll:
♥♥♥♥ Håndlavede, loli-able smykker: https://www.etsy.com/shop/MangaAnimeLover ♥♥♥♥
♥♥♥ Smykkerne er lavet af mig og inkluderer primært smykker til Sweet Lolita, Gothic Lolita og EGL/EGA ♥♥♥
♥♥ Jeg laver gerne smykker og tilbehør på bestilling - bare send mig en besked! ♥♥
♥ Andre forespørgsler foregår ligeledes over PB ♥
Brugeravatar
MangaAnimeLover

Geografisk sted: Nordjylland, Nørresundby

Re: Spørgsmål fra en nybegynder

Indlægaf MLFA » 7. aug 2012, 16:29

Det er nogle gode spørgsmål :-D Jeg kan i hvert fald godt dine dig mine personlige meninger - og jeg springer over nogle spørgsmål, da jeg ikke kan svare på dem - eller ikke ved hvordan jeg ska' formulere mig :-D

- Jeg er personligt ret ligeglad, men jeg vil rigtig gerne prøve mit bedste på at hjælpe dem på vej i den rigtige retning - for mange har alligevel fat i den gode ende! Jeg er nok ikke den med den største erfaring, men jeg har i hvert fald øjne i hovedet :-)

- Bliver man set ned på, fordi man ikke ønsker at bruge flere tusinde kroner på brand-kjoler?

- Nej. Jeg bruger ikke selv kæmpe beløb på kjoler, og jeg ejer ikke en skid brand :-) Så jeg kan ikke se, hvorfor man skulle frygte, at blive set ned på :-D

- Jeg synes mange gange, at hjemmesyede kjoler osv, kan være rigtig flotte! Så dét ser jeg bestemt ingen problemer med!

- Bliver man nedgjort, hvis man har brugt dårlig kvalitetsblonder på en kjole? :?

- Jeg synes ikke man bliver nedgjort, men vi kommer med konstruktiv kritik, for at hjælpe dig til det bedste resultat! Der bliver oftest foreslået antikke blonder, eller blonder af bomuld.
Brugeravatar
MLFA

Geografisk sted: Aalborg

Indlægaf evil_diva » 7. aug 2012, 16:37

MangaAnimeLover skrev:Ja, blod på tanden har jeg altid haft, men efter at have kigget forummet herigennem og set alle I, der har mod på at gå i tøjet til daglig, føler jeg mig inspireret til snart at købe/sy/sammensætte mine første coords :)

Jeg har dog nogle spørgsmål...

- Er der nogle bestemte stile inden for lolita, som er sjældne at finde i Dk uden egentlig at være "dårlige" ifølge I andre?

- Og hvordan ser det ud med ikke-lolita-J-fashion? Er der overhovedet nogle af dem her i landet? :P

- Og kan man betegnes som en lolita, selvom man ikke er loli-agtig i personligheden?

- Hvad er EGA? Jeg ved, at EGL er Elegant Gothic Lolita. Men det andet kan jeg simpelthen ikke få til at passe på noget...

Jeg vil gerne have jeres ÆRLIGE svar! Jeg har ladet mig fortælle, at der findes nogle halv-snerpede lolita'er her i landet, og at man satme skal sørge for at holde fødderne inden for stregen, ellers er man en outsider; men hvor slemt er det egentligt? :roll:

1) Det kommer meget an på hvordan man føre sig frem, ville jeg sige :)
Vi er ALLE startet i ita stadiet, eller mange af os er, nogle har været heldige at købe "ordenligt" lolita fra starten af. Men generelt tager vi godt imod dem og kommer med konstruktiv kritik, frem for bare at svine dem til.

2) Nej man gør ej. Der er måske nogle lolier ude i verden der har det sådan, men her er der MANGE som ikke har råd til at smide penge efter dyre brand kjoler hver måned, så mange af os må ty til det vi nu kan få fingrene i: offbrand, sy selv, ting vi finder i butikker.

3) Nogle af vores ældste og mest erfarne lolier her inde syer deres egen kjoler. Leechy syer hendes egen kjoler og de er monster flotte.
Folk er måske snart MERE imponeret over du syer din egen loli kjole, hvis den er godt syet og lever op til de ting man nu siger udgør en lolita kjole :D
Jeg er selv en af dem som bliver helt vild når jeg ser hvor flot nogle kan sy, så det næsten kunne være en brand kjole eller nederdel :D

4) jeg ville nok sige Pirate, sailor, Ero, Wa og Qi er nok dem jeg har set MINDST af her i DK.

5) Ikke sikker på jeg helt forstår det spørgsmål?

6) igen, ikke hel sikker på spørgsmålet :/

7) Der er ikke noget jeg IKKE vil se mere af, men vil gerne se mere af de andre stile end bare sweet og gothic. Mere classic, sailor, pirate, kuro, shiro, Wa, Qi ect :D
Det er ikke ment som et bonk i hovedet til dem som går i det (er selv gothic) men bare jeg måske savner mere af det andet.
Jeg ville selv gerne poste mere classic, men ejer ikke et ordenligt kamera, som kan overføre billeder til min PC >__>

8) Nej jeg vil ikke sige man bliver nedgjort, langt fra, men man bliver nok kommenteret på det på en høflig og konstruktiv måde, men det er mere fordi en skide flot kjole kan falde fuldkommen sammen, hvis blonden er en grim, krads og billig plastik blonde, som dem man ser på børnekostumer til fastelavn, og det er jo synd for kjolen, og for den som har brugt tid og flid på den :C

9) Sagtens! Jeg er selv en tom-boy og kan som derfor SLET ikke betegnes som værende en lolita i personligheden. Men det er mere et spørgsmål om lolita er en livsstil eller en hobby.
For mange af os er det på en måde en hobby. Vi har, for det meste, kun lolita på når der er specielle events så som: træf, conner, meet-ups ect. Så derfor behøves man ikke have sindet for at være en lolita :)

10) EGA står for Elegant Gothic Aristocrat og er teknisk set en voksen udgave af Gothic genren. Du kan altid tjekke op på billeder af Mana, da det mere eller mindre er ham der har opfundet hele den genre (eller det siger man i hvert fald)
Brugeravatar
evil_diva

Geografisk sted: Aalborg SØ

Indlægaf JAPANOISE » 7. aug 2012, 17:54

Med hensyn til Non-loli-J-fashion, så kan jeg stolt sige at jeg går i J-fashion næsten hver dag, ahahaahah, og jeg kender mange, der gør det samme. SÅ NO PROBLEMO
Brugeravatar
JAPANOISE

Geografisk sted: Vangede.

Indlægaf Sa-chan » 7. aug 2012, 18:03

Hvis du kommer med et ønske om ikke at være ita (siden du kalder det det, må vi begge være enige om at det ikke er særlig kønt!) er jeg sikker på alle herinde gerne vil komme med forhåbelig sød og hjælpsom konstruktiv kritik!

Måske, jeg ejer selv næsten intet brand og jeg føler ikke at der er nogen forskel på hvordan jeg bliver behandlet i forhold til andre piger i vores community.
Der er dog masser af muligheder for ikke at bruge flere tusinde kroner på brand. Du kan blandt andet tjekke EGL_Sales og Closet Child for rigtig lækre tilbud på brand!

Hvis det overholder 'Lolita reglerne' lolhey, er hjemmesyet ofte ligeså flot hvis ikke flottere end brand!

Lige umiddelbart er stile der ikke ses så ofte Pirate, Ero, EGL&EGA. Der er der også stile der er populære i bølger som OTT sweet, Bittersweet, kuro og shiro :)

- Og hvordan ser det ud med ikke-lolita-J-fashion? Er der overhovedet nogle af dem her i landet?
Hvis du hentyder til J-fashion stile der ikke er lolita findes der nogen enkelte grupper som fx Asian fashion and style DK på facebook :)

Miss Caro fra fuckyeahlolita har skrevet et rigtig godt blogindlæg om hvilke ting der er en god idé at undgå!

Jeg vil se ALT

- Bliver man nedgjort, hvis man har brugt dårlig kvalitetsblonder på en kjole?
Jeg vil ikke sige at nogen vil nedgøre dig, men jeg tror ikke at du skal regne med at blive rost for den kjole du har på og få af vide at det er den smukkeste kjole der nogensinde har eksisteret!

JA, selvfølgelig kan du det! Jeg tror det du her forveksler er lolita og hvad der kaldes life-style lolita :)

Som popze skrev er EGA Elegant Gothic Aristocarts :)
Brugeravatar
Sa-chan

Indlægaf Dionza » 8. aug 2012, 13:22

Hvordan ser danske lolita'er på de såkaldte ita'er/fail-lolita'er?
"Danske lolita'er" er meget forskellige, så det er et individuelt spørgsmål. Personligt ser jeg 2 slags "ita'er", dem der har brug for hjælp og konstruktiv kritik for at blive bedre, og dem der har et helt andet syn på hvad der er lolita, og går i hvad mange andre ikke ville kalde lolita. Man må bare accepterer at folk forstår stilen lolita på flere måder.

Nej.

Elsker det :) Hvis det er gjort ordenligt.

Jeg er ikke sikker på at jeg forstår spørgsmålet. Men ja? Altså der er mange stile som jeg ikke går i, men ikke fordi jeg synes de er "dårlige".

- Og hvordan ser det ud med ikke-lolita-J-fashion? Er der overhovedet nogle af dem her i landet?
Kunne jeg forstille mig, men ikke nogen jeg kender.

Har set du allerede har fået linket til fyeahlolita, men husk at det igen er individuelt, og der kan altid være undtagelser.

Casual, der er så casual, at hvis jeg så personen på gaden ville jeg ikke opdage at det var en lolita. d:

- Bliver man nedgjort, hvis man har brugt dårlig kvalitetsblonder på en kjole?
Hmm.. nogen ville måske. Personligt har jeg aldrig kommenteret dårligt om folks blonder på nettet, eller foran dem, og jeg synes det er deres egen sag at bedømme dem. Men man kan jo godt have en forskellig mening, og synes noget er grimt, uden at skulle nedgøre folk.

Der findes ikke nogen loli-agtig personlighed, så ja det kan man godt d:
http://www.dionza.blogspot.com cons, cosplays, events, fashion, kreativitet, loli, makeup, shopping, tøj, hverdag,
Brugeravatar
Dionza

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf MangaAnimeLover » 9. aug 2012, 22:40

Tusind tak for alle jeres besvarelser! Det virker ikke til, at der er meget fremmedhad her - det er dejligt! :mrgreen:
Til gengæld må jeg indrømme, jeg er overrasket over, at alle er enige om, at man godt kan risikere at få negativ respons pga. polyester-blonder :? Jeg selv ville aldrig kritisere blonden i sig selv, men hvordan den fremstår sammen med kjolen. Der jo forskel på, om vi taler mange meter af hæslig blonde, eller blot en tynd line lige unde kjolekanten ;)
Jeg har nemlig brugt nogle halv-billige blonder på en lolita-inspireret cosplaykjole. Blonderne har jeg valt bl.a. på grund af det udtryk, de giver. Jeg synes ikke, det er grimt. Men man har vel forskellige meninger om sådan noget.. :roll:

Jeg kan lige præsentere jer for de stile, der tiltrækker mig (omend mange):
Gothic + EGL + EGA
Sweet + OOT
Classic
Country
Sailor

Jeg ved, at mine første kjoler bliver gothic og sweet. De er begge mine favoritter, og så er det dem, der er lettest for mig at kaste mig ud i, fordi jeg har tilbehør og smykker til dem. Min "drømme-lolita-stil" vil derimod være enten en perfekt udført classic eller country, som bare er så fandens charmerende! Så jeg er glad for, at det ikke lige er dem, der vrimler med her i landet :) Vil jo nødigt være med til at gøre lolita-stilen i Dk for ensartet ;)
♥♥♥♥ Håndlavede, loli-able smykker: https://www.etsy.com/shop/MangaAnimeLover ♥♥♥♥
♥♥♥ Smykkerne er lavet af mig og inkluderer primært smykker til Sweet Lolita, Gothic Lolita og EGL/EGA ♥♥♥
♥♥ Jeg laver gerne smykker og tilbehør på bestilling - bare send mig en besked! ♥♥
♥ Andre forespørgsler foregår ligeledes over PB ♥
Brugeravatar
MangaAnimeLover

Geografisk sted: Nordjylland, Nørresundby

Indlægaf Dionza » 10. aug 2012, 20:07

MangaAnimeLover skrev: Jeg selv ville aldrig kritisere blonden i sig selv, men hvordan den fremstår sammen med kjolen. Der jo forskel på, om vi taler mange meter af hæslig blonde, eller blot en tynd line lige unde kjolekanten ;)

Her er jeg helt enig. Nogen gange synes jeg godt en blonde i knap så god kvalitet kan bruges i nogen sammenhænge. Jeg synes helt klart bare du skal prøve dig frem (:

Ellers har både Stelala og Einifuu lavet nogle gode sy-guides hvor der står noget om blonder:

http://j-fashion.dk/forum/viewtopic.php?f=13&t=341

Og Einifuu's ligger på http://danishfrills.dk/, under "Det kreative hjørne" - loli sy-guide
http://www.dionza.blogspot.com cons, cosplays, events, fashion, kreativitet, loli, makeup, shopping, tøj, hverdag,
Brugeravatar
Dionza

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf Pallas » 11. aug 2012, 11:20

Det der med blonder skal du ikke tage så tungt.
Som udgangspunkt, så synes jeg heller ikke at syntetiske blonder er så fantastiske på kjoler. Men alt skal ses i kontekst. Der findes masser af syntetiske blonder som ser fantastiske ud. Som Dionza siger, så er det kvaliteten det kommer an på. Der findes også masser af bomuldsblonder, som ligner noget der er løgn. Men der findes flere "dårlige" syntetiske blonder, i forhold til blonder lavet af naturmateriale, så som en tommelfingerregel er det bedst at undgå de syntetiske.

Nu her jeg svaret på det med blonderne, så vil jeg da også lige svare på dine andre spørgsmål også ;)

For mig findes der to typer ita'er. Nybegynderen, som ikke har helt styr på stilen endnu og som egentlig bare har brug for nogle gode råd og øvelse. Der startede jeg også selv, så jeg ved at det egentlig bare er fordi men ikke er helt sikker på sin egen stil endnu. Og det er der intet galt i!
Den anden type Ita har jeg til gengæld intet til overs for. Det er ikke så meget tøjet, men i lige så høj grad attituden som gør personen til ita. Hvis du gentagende gang har fået konstruktiv kritik for et outfit og ikke har nogen intentioner om at tage det gode råd til dig, men i stedet opfører dig som om du er eksperten, så er du en ita. Jeg ser ikke decideret ned på dem, men gider ærlig talt ikke spilde min tid på dem. Heldigvis har jeg kun stødt på den attitude på de internationale forums.

Nej! Mærkevarer er ikke alt. Det er ikke alle som har råd til at bruge flere tusinde kroner på tøj...jeg har i hvert fald ikke :)

Jeg elsker hjemmesyede kjoler. Størstedelen af min lolita-gardarobe har jeg selv syet. Og jeg har aldrig fået kritik for at gå i hjemmesyede ting.

Hmm...Sweet Kuro og Gothic virker som de mest populære, så alt andet ??

Har ingen anelse. Jeg interesserer mig kun for lolita ;)

Lolita er en tøjstil. Du behøver ikke opføre dig på en bestemt måde for at gå i den. Der er nogle som kalder sig "lifestyle" lolitas. Men ærlig talt, så synes jeg at det er lidt fjollet at opføre sig på en bestemt måde, bare fordi man har lyst til at tage en fin kjole på.
Brugeravatar
Pallas

Tilbage til Street Fashion