Japansk navn?

Post generelle ting om Japan

Japansk navn?

Indlægaf Murasaki » 17. feb 2010, 17:14

Ja, nu står jeg jo og skal have gang i noget navneforandring og i den sammenhæng kom jeg til at tænke på:
Synes I, det er sært, tacky, nørdet at tage et japansk navn eller evt. bare som en del af navnet? Sådan for real, altså ^^;
Leger selv lidt med tanken om Murasaki som mellemnavn (og derefter også netnavn) men jeg er stærkt i tvivl om det simpelthen bare er for meget.

Hvad synes I?
Billede
Brugeravatar
Murasaki

Geografisk sted: Silkeborg

Re: Japansk navn?

Indlægaf Miku » 17. feb 2010, 17:55

jeg syntes det er helt okay ^^
jeg har også selv overvejet at tage Kurumi som til navn så jeg ville komme til at hedde Cecilie Kurumi og så mine efternavne.
tacky much haha?
ej jeg syntes helt klart at du skal gøre det hvis det virkelig er det du vil og så må folk sige hvad de vil d;
Can you hear me scream in the silent night
Brugeravatar
Miku

Geografisk sted: somewhere in my dreams ~

Indlægaf LooneyLolita » 17. feb 2010, 18:08

Jeg glad for mit navn. Så tror ikke jeg ville selv ændre det til noget japansk. Selvom der er en del som hedder Anna i Japan.
Men kan godt lide dit japanske navn : D
Brugeravatar
LooneyLolita

Geografisk sted: Malmø

Indlægaf Aviaja » 17. feb 2010, 20:41

Jeg syntes det er fedt - men jeg ville aldrig skifte mit navn ud ~ Der er nok ingen i Japan der hedder Avi :3
One, two, buckle my shoe.
Three, four, shut the door.
Five, six, pick up sticks.
Seven, eight, lay them straight...
Brugeravatar
Aviaja

Indlægaf Mikan » 17. feb 2010, 23:23

Altså personligt synes jeg faktisk ikke det er helt "okay" at tage et japansk efternavn og bruge (om så det er til mellemnavn eller whatever...) - Men jeg synes bare det virker... ja, forkert. Føler det var noget andet hvis det evt. var et japansk fornavn (til nød...)
Men det kommer vel an på om du har en tilknytning til navnet eller navnet betydning?? Eller hvordan?

At ta' et japansk efternavn ind i sit eget navn synes jeg virker som om man prøver på at være noget man ikke er. Efternavne er utrolig betydningsfulde i Japan, og synes ikke man skal "lege" med det.. ^^
Noget andet er at evt. at tilføje et navn som både har en japansk og vestlig betydning? Eller et japansk navn som evt har en forbindelse til dit eget navn eller noget lign...
Brugeravatar
Mikan

Geografisk sted: KBH

Indlægaf aki » 17. feb 2010, 23:43

Jeg mente allerede at have givet mit bidrag til en lignende tråd en gang før, og jeg fandt den da; viewtopic.php?f=27&t=1197&p=27626#p27626

Så jeg tror, jeg vil være super nederen stort set at copy-paste det meste af mit daværende svar, dog med nogle rettelser og tilføjelser.

Jeg ikke, at det at skifte navn til noget meget specielt (og/eller samtidig fuldkommen ude af kontekst med sin egen nationalitet) er en god ide. Hvis man som helt almindelig dansker f.eks. beslutter sig for at få et japansk navn (i det omfang at det er muligt i Danmark, nu har jeg ikke tjekket), så skal man overveje, om det er noget, man gider leve med resten af livet. For helt ærligt, er ens japanske kælenavn fra ungdommen virkelig værd at tage med sig gennem livet? Din chef vil nok glo lidt dumt på dit cv, når du engang er voksen, vokset fra dit VK-hår og skal finde seriøst arbejde, fordi du langt fra ligner en japaner. Derudover mener jeg ikke, det er grundlag nok, at det er noget, der bare lyder tjekket indenfor din aktuelle vennekreds, og derfor vælger at tage navneforandring. Om ti-tyve år er det måske lidt pinligt, at du skal præsentere dig med et navn, der ikke passer dit ansigt.

Hvis man f.eks. har en mor eller far, der har en anden nationalitet - som eksempel japansk - ville det da være fint nok. Så ville der være en grund, en baggrund, og dermed også en forklaring. At tage et japansk, kinesisk, koreansk eller sågar arabisk fornavn eller mellemnavn, når man er pæredansk, finder jeg sært. Jeg ville da rynke lidt på næsen, hvis en dansk ven pludselig præsenterede sig selv som Muhamed, selvom han hverken var konverteret til Islam eller havde fundet ud af, at hans morfar var araber.

Min pointe er, at jeg ikke synes, det giver mening at tage et navn fra en nationalitet, man i bund og grund ikke har noget med at gøre, udover at førnævnte nationalitet måske er et interesse område. Jeg, for one, kan f.eks. ikke se mig til tage et koreansk mellemnavn på trods at det koreanske blod i min familie. Det er simpelthen ikke tæt nok på mig som person, og derfor ville jeg føle det mærkeligt, for jeg er sgu ikke koreaner.

Derudover synes jeg, at navneforandring er en seriøs ting. Jeg kan forstå, at man tager navneforandring fra Beathe til Kit, hvis man (af den ene eller den anden grund) er blevet kaldt Kit af venner og familie det meste af sit. Så virker ens døbenavn måske så fremmed, at det falder en naturligt at få skiftet det. Men det bør også være noget, man tænker over i forbindelse med sin alder. Da jeg var lille, ville jeg have gjort alt for at have et andet navn, fordi jeg fandt mit døbenavn fjollet, men i dag er jeg lidt ligeglad. Navneforandringer besluttet på baggrund af indflydelse fra andre, bør ikke finde sted. Hvis du oprigtigt ikke kan leve med, at du har det navn, du har, så synes jeg, du skal sætte dig ned og tænke over, hvilket mere normalt navn, du måske føler rigtigt.
¤ Ready, Go Soar through time Through the dark Now, take flight ¤

flickr
Brugeravatar
aki

Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlægaf Murasaki » 18. feb 2010, 00:57

Nu er den oprindelige navneforandring nu også bare til Maria - nothing fancy there. Fra et forholdsvist gennemsnitligt navn til et andet ^^;

Det var bare mens jeg alligevel sad og undersøgte det at jeg begyndte at lege med tanken om et japansk mellemnavn ~ Men du har nogle gode pointer der. Må hellere sætte mig ned og tænke videre, så :'3
Billede
Brugeravatar
Murasaki

Geografisk sted: Silkeborg

Indlægaf evil_diva » 18. feb 2010, 08:02

Jeg må sige jeg er enig med Aki og Avi.
Jeg er selv en af dem der aldrig ville forandre mit navn til noget japansk. Syntes japanske navne er fede og de har en god "klang" til sig, hvis de ved hvad jeg mener?
Men på den anden side virker det bare nørdet... "Jeg er glad for anime, manga, lolita, jah alt med Japan, så derfor vælger jeg et japansk navn" ikke for at fornærme nogle, men sådan syntes jeg virkelig det er når folk vælger at gøre det (har det på den samme måde når folk fra DK vælger at kalde andre for chan, kun, dono etc i virkeligheden >.<)
Men giver AVi ret, det er som om man prøver at være noget man ikke er, ved at påtage sig et andet navn. Man kunne lige så godt bruge navnet som en persona hvis man var forfatter eller kunster, men som alm statsborger med et alm job og en alm hverdag... nej.... det ville det nok bare ikke gå.
Altså det er helt fint HVIS du vælger at påtage dig navnet, og det skal du have lov til hvis du lyster, men at sidde som 80 årig dame på plejehjem og hedde Yokomo Petersen, eller Pernille Fujimara ville nok hæve et par bryn eller to... EJ hør mig lige, jeg lyder som om at du skal bekymre dig om hvad andre mener... geez XP
Men alt i alt syntes jeg det virker nørdet, og som om man prøver at være japanere fordi de er jo "sååååå seje 8DDD" ;S
Men tænk over det :)
Og hvad end du vælger at gå med er dit valg, fordi det at ændre navn er en seriøst ting at gøre og ikke bare for pjattes skyld :)
Brugeravatar
evil_diva

Geografisk sted: Aalborg SØ

Indlægaf Helli » 19. feb 2010, 11:31

Jeg synes det er fint nok xD... Jeg kender en, der vidst har skiftet sit efternavn til Tsuki xD
~ Watch out! I'm eating you!
Brugeravatar
Helli

Geografisk sted: Et sted mellem fantasi og virkelighed 8D

Indlægaf evig » 19. feb 2010, 13:55

Jeg er ikke stor fan af navneforandringer generelt. Hele pointen med et navn er jo at man får det, at det har noget med ens familie at gøre og at man ikke vælger det selv. Det er bare noget man har, så andre kan sige "HEJ ANNELOTTE" og så ved Annelotte at det er hende der bliver tiltalt. Det er praktisk.
I den forbindelse synes jeg også det er mærkeligt at tage et navn som slet ikke har noget som helst med ens sociale eller kulturelle arv at gøre. Specielt efternavnet er, efter min mening, "helligt". Alt andet kan man jo alligevel variere med kælenavne, pointen er bare at man fatter hvem der bliver talt til. Navnet er jo en måde at definere personen og vedkommendes sociokulturelle arv og alt det der, og derfor bliver det lidt "off" at hedde noget som slet ikke giver mening i forhold til hvem man er. Jeg synes også det er smukt at forældre navngiver deres børn, og det er på en eller anden måde synd at ændre på deres valg. xD I så fald er tilføjelse af mellemnavn den bedste løsning, hvis man virkelig VIL ændre på noget!
Brugeravatar
evig

Næste

Tilbage til Generelt