Stof-mængde

Post spørgsmål, råd eller andet vedrørende syning

Stof-mængde

Indlægaf EstelleW » 22. apr 2012, 17:08

Countryside Dream har været så flink at tilbyde at give mig noget assistance i at sy en OP, og nu sidder jeg så og skal til at bestille stof. Jeg er blot lidt usikker på hvor meget stof jeg skal bruge!

Mine mål er således for at give jer lidt fornemmelse af mine proportioner xD:
Skuldre: 41-43 cm
Bryst: 98 cm
Talje: 88 cm
Nederdels længde skal være: 55 cm og den skal være klokkeform
Og min højde er omkring 180 cm.

Og der skal være korte puf-ærmer på OP´en.
Brugeravatar
EstelleW

Re: Stof-mængde

Indlægaf Manna » 22. apr 2012, 17:35

Når du klipper mønstret ud skal længden af kjolen kunne klippes ud på samme led. Og det kommer også an på hvor bredt stoffet er, hvis det er 1.40< vil jeg skyde på at du skal bruge 2-2,5 m. Personligt kan jeg godt lide at have lidt ekstra, fordi jeg ved at jeg muligvis kommer til at lave en fejl et sted. Ellers kan du prøve at kigge mønstre på nettet, der står også hvor meget stof de anbefaler hvis man bruger mønsteret.

Billede
Her kan du f.eks. se at man til kjole A+B i en medium skal bruge 1.95 m strækbart stof, f.eks. en viscose jersey. Jeg vil gætte på du skal bruge lidt mere, for at få vidde nok i skørtet.
Det føles godt at græde til smuk musik <3
Brugeravatar
Manna

Geografisk sted: Kr. Eskilstrup

Indlægaf Karitas » 22. apr 2012, 17:36

Min mor er syerske, og her er hvad hun sagde: Du skal bruge 2 gange længden på nederdelen, længden på toppen og ærmelængden. Nok et sted mellem 2,20 meter til 2,50. I og med at du er lidt høj og at OP'en nok skal nå dig ned til knæene ville jeg nok ikke tage mindre end 2,50 meter :) Håber det hjalp lidt.
Karitas

Indlægaf EstelleW » 22. apr 2012, 17:42

Tak begge to! :D blev bare meget i tvivl fordi jeg har kigget lidt omkring her og folk talte om noget med 3 meter til bare en nederdel og endnu mere til ruffles! Det lød ret voldsomt!

Karitas- Var det 2 gange af både længde på nederdel(fra livet til knæene?), 2 gange længde fra skulder til livet og så 2 gange ærmelængde? alt sammen lagt sammen?
Brugeravatar
EstelleW

Indlægaf Countrysidedream » 24. apr 2012, 10:13

som sagt tror jeg at 3 meter er en ganske fin mængde, jeg plejer at bruge omkring det, og så har jeg en lille smugle til overs. som du ved syede jeg kjole sidst du var på besøg og ruffels fylder lidt fordi jeg plejer at lave dem dobbelt lag, hvilket jeg regner med vi også gør<3 men igen, så har man lidt til overs til hvis noget går galt<3
glæder mig til vi kommer igang!
Countrysidedream

Tilbage til Sy-hjørnet