Stof til nederdel

Post spørgsmål, råd eller andet vedrørende syning

Stof til nederdel

Indlægaf EstelleW » 27. jan 2011, 18:59

Hvilken slags stof skal jeg kigge efter, hvis jeg skal sy en nederdel? :) Jeg har kigget mig lidt omkring, brugt søgefunktionen og synes ikke jeg fandt noget konkret, ud over at nogen vidst havde brugt bomuldslærred. Men hvad er det mest optimale? ^_^
Brugeravatar
EstelleW

Re: Stof til nederdel

Indlægaf evil_diva » 27. jan 2011, 19:07

Bomuld, og bomuldslærred og hold dig fra møbelstof, efter hvad Astrid har fortalt mig, så er det virkelig et helved at arbejde med.
Du kan også lave det af velveteen (som er et imitations produkt af velour), men hvis du syer en nederdel af det, skal du være forberedt på at bruge en del puff under skørtet, da det er rimelig tungt stof.
Brugeravatar
evil_diva

Geografisk sted: Aalborg SØ

Indlægaf Manna » 27. jan 2011, 20:09

Ellers så kan du jo altid spørge i stofbutikken hvad de har af muligheder, jeg syntes tit at det er lidt svært at finde rundt i f.eks. Peters resthal/Stof og stil. Det kan være en fordel at stoffet heller ikke er så stift, så det kan sagtens anbefales at trække stoffet ud og mærke godt på det, i stedet for udelukkende at gå efter et sødt mønster.
Hvis du finder et mønster du ikke kan stå for, men stoffet slet ikke egner sig til at sy en nederdel af, så kan du jo vælge at bruge stoffet som en kant i bunden af nederdelen, eller hvis motivet er stort kan du klippe det ud og sætte som en kant, evt. klippe alle motiverne i lige store runde stykker, og så sy den så de lige rører hinanden i bunden?

Fortvivl ikke hvis de ikke har lige det du leder efter, måske har de noget nyt næste gang du kommer ^^ Hvis det er, kan du jo købe noget billigere, men stadig godt, stof, og så prøve at sy nederdelen, eller klippe stykkerne ud og sætte dem sammen med sikkerhedsnåle/knappenåle, som du godt kunne tænke dig at den skal se ud? Så kan du øve dig uden at spilde en masse dyrt stof ^^
Det føles godt at græde til smuk musik <3
Brugeravatar
Manna

Geografisk sted: Kr. Eskilstrup

Indlægaf EstelleW » 27. jan 2011, 20:15

Mange tak, begge to : D Det vil jeg huske. jeg ved endnu ikke hvordan man syr ( når jeg har forsøgt er tingene gået op og sådan ) og jeg er kun i stand til at sy i hånden som det ser ud lige pt, medmindre jeg finder en smule hjælp og assistance xD Så jeg har ikke så meget erfaring på det her område.
Brugeravatar
EstelleW

Indlægaf Manna » 27. jan 2011, 20:26

Jeg kan klart anbefale dig at bruge god tid på at søge i mønster-afdelingen, og se om du kan finde en nederdel eller kjole der kan bruges. Med en kjole kan du "skære" overdelen fra, og hvis nederdelen er for kort/for lang kan den gøres længere/kortere. Du kan prøve at spørge en af medarbejderne i butikken om de ikke vil hjælpe dig med det. Du kan tage nogle billeder med af nederdele, eller se om du kan finde f.eks. Metamorphoses tegninger/udkast de laver til deres serier. Mest for at hjælpe, da jeg ikke tror at de vil komme ret langt med "lolita - nederdele med puf" ^^
Brugeravatar
Manna

Indlægaf EstelleW » 27. jan 2011, 20:28

Manna- jeg er ikke særligt god til at læse mønstre, desværre ): men kan vel bare gøre brug af forskellige, simple vejledninger ^_^ som "Klip to rektangler med målene (tal) og (tal) cm og sy dem sammen"-agtige vejledninger xD
Brugeravatar
EstelleW

Indlægaf Manna » 27. jan 2011, 20:34

Min mor har hjulpet mig med at sy en nederdel, der bare bestod af firkanter med et hul i midten, så jeg ved hvordan du har det xD Jeg bruger også selv sjældent mønstre når jeg syer ^^' Det var også bare hvis det kunne være en hjælp for dig ^^
Brugeravatar
Manna

Indlægaf EstelleW » 27. jan 2011, 20:38

Altid dejligt at høre at andre har haft succes, selvom de har samme problemer som en selv : D Min mor er dog ikke den store syerske xD men jeg må prøve mig lidt frem! Mange tak for hjælpen! :)
Brugeravatar
EstelleW

Indlægaf AdminA » 27. jan 2011, 20:46

Nu du siger at du ikke helt har taget på at sy, så synes jeg du skal øve dig på bomuldslærred til at starte med - så skal du ikke være bange for at komme til at ødelægge det!
Når du så er blevet bedre til at håndtere symaskinen og hvordan det hele skal syes sammen, så kan du kaste dig ud nogle flere og mere spændende stoftyper. Men hold dig fra det helt stive møbelstof, det er et helvede at arbejde med når man ikke helt har styr på tingene :( Jeg var selv ved at tude og skrige over en kjole jeg syede i møbelstof, haha.

Men jeg synes du skal prøve at lære mønstre at kende, så er det nemmere at få former og folder korrekte hvis man er lidt i tvivl. Ellers kan det være du har en systue/skrædder i nærheden? Skrædderen i den gamle by jeg boede i var altid glad for at hjælpe en hvis man var i nød - om det så var at hjælpe med at forstå/lave et mønster, finde ud af stoftyper eller hjælpe med at lægge noget ud!
AdminA

Tilbage til Sy-hjørnet